Det er svært at differentiere sig som internetudbyder, og influencer-kampagner kan desværre hurtigt blive trivielle og meget produktfokuserede. Derfor gik Waoo-teamet helt anderledes til opgaven med Lovesquad-kampagnen. Vi satte humor og relaterbarhed først, og det gav fantastiske resultater. Kampagnen formåede med sit humoristiske og autentiske koncept samt indhold at gøre sig relaterbar for målgruppen, hvilket resulterede i stort engagement og opbakning. Dette var et af de store mål med kampagnen - ikke kun fra influencernes følgere, men også i den bredere befolkning. Kampagnen overpræsterede benchmarks med ca. 100% på alle parametre, og der var mere end 1.000 engagerede kommentarer på indholdet.
Lovesquad skulle differentiere Waoo fra konkurrenterne og skabe brand awareness med udgangspunkt i indsigten om, at gaming kan spille en stor rolle i parforholdet. Den tid, der bliver brugt på spil, kan føre til, at ens nærmeste føler sig forsømt. Faktisk overvejer 25% af mænd og 17% af kvinder at afslutte et forhold på grund af skænderier relateret til spil. Ifølge divorce-online i Storbritannien havde 5% af skilsmissebegæringerne i 2022 online spillet Fortnite som årsag. Der findes mange kærester landet over, der er trætte af, at deres kæreste måske gamer lidt for meget - og bruger mere tid foran computeren i stedet for at bruge kvalitetstid sammen med dem. Uncle Grey udviklede det kreative koncept, og Wavemaker skulle hjælpe Waoo med at kæmpe for kærligheden hjemme i de danske stuer, via den ultimative kundeservice. I samarbejde med fire mellemstore influencers skulle vi opfordre folk til at tilmelde deres kæreste til Waoo's virtuelle lejemorderservice 'Lovesquad', bestående af professionelle gamere. De sørgede herefter for at dræbe de gamere, hvis kærester i kærlighedens navn havde bestilt tid til et virtuelt lejemord på gameren i det pågældende spil - alt sammen fordi de så i stedet kunne få en hyggelig aften med deres partner.
Generelt er målgruppen mænd og kvinder på 18 år og derover. Influencer-kampagnen fokuserede på 18-44-årige. Målgruppen er passiv og tænker kun på internetudbydere, når de er tvunget til at se ind i markedets muligheder eller aktivt vælger at skifte. Derfor er de svære at få taletid hos, når de er i den passive fase. Vi skulle finde et format og en platform, som kunne give adgang til målgruppen. Derefter skulle vi skabe interesse for at bruge tid på indholdet. Vi udvalgte influencere som mediefundament både ift. gameruniverset og målet med kampagnen og samtidig med øje for både demografiske data på deres følgerskare og ikke mindst de kvalitative parametre som deres personlighed, humor og engagement for at fange målgruppens interesse.
4 mellemstore influencers, der hver udgav 1 IG reels og 1 IG story på egen platform.
Vi ønskede at skabe en humoristisk brandingkampagne i tråd med kampagneidéen og de stærke visuelle kreativer, der skulle engagere folk til at tilmelde deres gamer-kæreste ved at benytte et emne, som mange kunne genkende og relatere til fra deres eget parforhold. Derudover ønskede Wavemaker på et mere langsigtede plan at gøre Waoo til top-of-mind inden for internetudbydere hos slutforbrugeren via kampagnens awareness. Vi valgte derfor at arbejde med influenter, der kunne skabe autentisk og relaterbart indhold, samtidig med at de kunne give os stor awareness via deres reach. Udover kendte gamere samarbejdede vi med fire mellemstore danske influenter, der hver især producerede 1 x IG reel og 1 x IG story. For at skabe autentisk indhold var det vigtigt, at de influenter, vi samarbejdede med, havde kærester, der spillede computerspil, så disse kærester selv kunne blive ramt af Waoo's Lovesquad, mens influenterne fangede deres reaktioner (og frustrationer). Derudover var det vigtigt at give influenterne frie hænder inden for kampagnens koncept, så de kunne kreere indhold, der passede til deres Instagram og til deres følgere. Nogle af profilerne havde en mere humoristisk tilgang til deres indhold, hvor andre havde en mere informativ tilgang. Dette resulterede i, at vi fik differentieret indhold fra de fire profiler på trods af, at rammen og det overordnede koncept var det samme for dem alle. Ved at visualisere og italesætte kampagnekonceptet på en personlig og humoristisk måde formåede influenterne at skabe relaterbart indhold, som fik deres følgere engageret i kampagnen både i form af tilmeldinger på kampagnesitet samt positive kommentarer og omtale af indholdet. Samtidig havde de professionelle gamere med deres egne profiler en mulighed for at sprede budskabet via deres følgere, og sammen med Twitch-samarbejdet, indsatser på Meta og ikke mindst Anders Hemmingsen skabtes et holistisk take på kampagnen med et ønske om at få den unikke indsats over for udvalgte målgrupper til at lægge fundamentet for indsatsen over for den bredere befolkning. En perfekt cocktail af godt indhold og relevante platforme.
Kampagnen overpræsterede Wavemakers benchmarks på samtlige kanaler, med ca. 100% på alle tre parametre. Meta og herunder særligt Instagram var bannerførerne for et ekstremt højt engagement, impressions og CPE. Kampagnen fik på Instagram alene samlet over 839K organiske impressions, hvilket var 178% sammenlignet med estimerede impressions. Kampagnen havde enormt højt engagement med +1K kommentarer og en samlet engagement rate på 13,04%, der er over 6,5 gange så meget som 2% engagement rate benchmark på Instagram. Over 80% af de besøgende på sitet bestilte ydermere et kill, hvilket understreger relevansen af budskab og indhold. Udover de udvalgte "par-influenter" indgik vi også et samarbejde med Anders Hemmingsen, både for at give kampagnen et kæmpe reach, men også for at understrege kampagnens humoristiske og relaterbare koncept, ved at koble en profil på som folk i forvejen forbinder med humoristisk indhold. Anders' indhold bestod både af hans eget 'meme' content, samt repostings af både de professionelle gamers' og influenternes' indhold. Dette samarbejde resulterede også i imponerende resultater ved samlet set at få +2,3 mio. eksponeringer (30% højere end benchmark) og +72K interaktioner, og heraf +10K klik på link til kampagnesitet og alene +41K interaktioner på hans IG post. Kampagnen leverer totalt 20% flere likes og 134% flere kommentarer i forhold til benchmark.