Verdens Største Virtuelle Ølsmagning

N/A

for

Royal Unibrew A/S

Kategori :

Startdato:

01/03/2021

Slutdato:

08/05/2021

Vinder af Effekt - mediebudget under 1 mio

Denne kategori er en af de mest konkrete kategorier – da prisen gives til den aktivitet med størst direkte målbar effekt – om det er på bundlinien eller et andet målbart forretningsresultat. Det er mediaindsatsen, som skal være bærende for at opnå de beskrevne målsætninger. Og her synes vi i juryen, at prisen skal gives til ikke bare Danmarks – men nu også Verdens Største Virtuelle ølsmagning!
Det kræver sin kampagne og eksekvering at nå ud i bredden, med et beskedent mediebudget som under 1 mio kr. er. Juryen vil gerne hylde hvorpå I via andre greb end ren investering kunne engagere nærmest en hel nation. Effekten er nemlig i den grad også opnået ved den yderst kreative, inkluderende og frie kampagneform hvor alle partnere var inviteret til og havde stor lyst til at lege med og sprede det glade budskab. Det resulterede (udover jeres egen annoncering) i over 150 artikler, trafik på kryds og tværs og nyhedsindslag, som kun multiplicerede sig yderligere på selve ølsmagningsdagen.
Nu skulle alle kunne være med – ikke kun online hjemme i stuerne (som sidste år) men også være med live fra Tivoli, eller på landets barer, restauranter og caféer, der sukkede efter besøgende. I, Royal Unibrew, tog det på sine skuldre at hjælpe en hel branche og salgskanal i krise i gang igen. Og det synes vi i juryen også er yderst beundringsværdigt. Og alle os, som har arbejdet med events og praktikken som her medfølger, kan kun bøje os i støvet for den præcision det hele blev udført på og de resultater I har opnået:
• 400 live deltagere og 50.000 deltagere online = +225.000 øl solgt
• 50.000 deltagere online svarer til ca 3 udsolgte Royal Arenaer!
• +4mio eksponeringer på tværs af alle egne kanaler
• PR: 8 mio læsere og visninger af artikler og nyhedsindslag
• DKK 2,5mio kanaliseret til deltagende mikrobryggerier
Det er stort! Og stort nok til en rekord i Guinnes Book of Records – og selvfølgelig stort nok til at vinde aftenens pris for effekt opnået for under 1M investering! Stort tillykke

Hvorfor er denne kampagne en vinder

På bagkant af den største aktiverings-succes i Royal Unibrews historie (Danmarks Største Virtuelle Ølsmagning), satte vi os for at hæve barren - og ambitionerne - til fordel for kunder og forbrugere. En ny virkelighed havde indfundet sig. Selv med delvist lettede Covid-restriktioner, var mange danskere blevet vant til arrangementer, hvor de selv kunne bestemme om de ville deltage fysisk eller digitalt… hvilket satte enormt pres på Royal Unibrews kunder og samarbejdspartnere, eget salg af øl samt forbindelsen til- og oplevelsen mellem brands og forbrugere.

Denne perfekte, positive storm af digitale og fysiske aktiveringer skabte resultater der slog rekorder... både forretningsmæssigt, oplevelsesmæssigt samt resulterede i en vaske-ægte rekord i Guinness Book of World Records!

Kampagnens formål

I fortsat tråd med den eksisterende inkluderingsstrategi, der handler om at iscenesætte landets mikro-/specialbryggerier for branchens fælles bedste, undersøgte vi sammen med tætte samarbejdspartnere, om man kunne drage nytte af succesen med Danmarks Største Virtuelle Ølsmagning og fortsætte med at være foregangsbrand for en hel branche i krisetid. Nu skulle vi ikke bare slå rekorden for danmarks største virtuelle ølsmagning. Vi skulle samle folk både hjemme fra stuerne samt ude på landets barer, restauranter og caféer, der sukkede efter besøgende - og sætte den delvise åbning af landets beværtinger i gang med et brag. Og nå ja... så satte vi os også for at slå en officiel Guinness World Record!

Målgruppe og målgruppeindsigt

Selvom målgruppen oprindeligt bestod af et eksisterende fællesskab af danske ølentusiaster, skulle vi denne gang ikke blot have kernen af målgruppen til skærmene - vi skulle bevise at vi kunne samle alle ølinteresserede danskere til at sætte en rekord til Guinness Book of World Records.

Og hvis der er noget som danskere er gode til, så er det at samles om at slå en rekord med samvær, fælleskab og gode oplevelser... især i den gode øls tjeneste.

Timing og Dosering

Udover både organisk og paid aktivering på egne kanaler, blev der i månederne op til eventet skabt hundredevis af unikke stykker indhold på tværs af alle samarbejdspartneres digitale og sociale kanaler, inklusiv deltagende artister og influencer kanaler. Vi orkestrerede budskabet, men lod alle deltagende partnere dele indhold på deres egne præmisser. Det resulterede i over 150 artikler og nyhedsindslag.

På selve dagen, blev deltagere og seere aktiveret og engageret med interaktive online aktiviteter på tværs af Royal Unibrews, TV2s, Tivolis samt deltagende mikrobryggeriers kanaler. Et live event, både over tid og sted, leveret med stor præcision og succes.

Strategi

Sammen med 12 mikrobryggerier og nogle prominente partnere i TV2 og Tivoli, skabte vi et event, hvor man kunne deltage live fra Tivoli, eller tune ind på skærmen via TV2 Play hjemme fra stuerne eller ude på landets barer, restauranter og caféer, der sukkede efter besøgende - og fik sat den delvist åbning af landets beværtinger i gang med et brag. Sammen med Royal Unibrews egen Anders Mundelin, styrede Christian Degn løjerne fra scenen i den gamle forlystelsespark - hvor der bl.a. var besøg af Jung, Patrick Dorgan, Timm Vladimir, Carsten Berthelsen og Anders Kissmeyer. Der blev solgt billetter til live-eventet både fysisk og online, samt solgt ølkasser til selve ølsmagningen - både egne samt konkurrenters - via Craft Makers Collective.

Sammen med mikrobryggerierne, TV2 og Tivoli - drevet af Royal Unibrew - blev der orkestreret, udviklet, planlagt og skabt content, der engagerede både brands og forbrugere på tværs af digitale og sociale kanaler før, under og efter eventet. På selve dagen, blev deltagere og seere aktiveret og engageret med interaktive online aktiviteter. Et live event, både over tid og sted, leveret med stor præcision og succes.

Resultater

Selve eventet trak over 400 mennesker til Tivoli (i behørig afstand fra hinanden, selvfølgelig), der tilbragte 4 timer i selskab med Royal Unibrew og deltagende bryggerier, samt over 50.000 mennesker online… hvilket svarer til ca 3 udsolgte Royal Arenaer. Vi kan med stolthed sige at vi satte en ny Guinness World Record for Verdens Største Virtuelle Ølsmagning!

Resultater i tal:
400 live deltagere
50.000 deltagere online
+4mio eksponeringer på tværs af alle egne kanaler
PR: 8 mio læsere og visninger af artikler og nyhedsindslag
+225.000 øl solgt
DKK 2,5mio kanaliseret til deltagende mikrobryggerier

Royal Unibrew A/S

Katrine Juul

Senior Project Manager, Marketing Development

Anders Mundelin

Head of Marketing Development

Nicolai Pedersen

Project Coordinator, Marketing Development

Martin Ørby

Head of eCommerce

Bo Hedegaard Nielsen

Digital Marketing and Data Specialist, eCommerce

Mikkel Molin

eCommerce Manager, eCommerce

Lasse Marc Jensen

eCommerce Manager, eCommerce

Jonas Roland

Junior Brand Manager, Marketing - Øl

Louise Olsen

Online Shop Manager, eCommerce

Joel Deckers

Senior District Manager

N/A

N/A

N/A

Samarbejdspartnere

TV2 A/S
Afvikling af produktion
Tivoli A/S
Location og produktion
Prime Cargo
Pak og distribution
Christian Degn
Med-vært

Watch Video