Tivolis rutchebane er en af Havens første og mest ikoniske forlystelser, som reflekterer dansk underholdning- og kulturånd. En fælles oplevelse, der spænder på tværs af generationer. Biospillet er kulminationen af Tivolis arbejde med at skabe oplevelser for alle på tværs af generationer – en oplevelse de tager med sig ind i annonceringen. Ikke ved at ændre den originale oplevelse, men ved at introducere en ny 1:1 digital oplevelse.
Med biografen som udgangspunkt, blev der lavet et 6 minutters interaktivt biospil, der tryllebandt publikum i en fordybende spiloplevelse.
Udgangspunktet er en strømlinet integration af Tivolis brand i en social spiloplevelse. Ved hjælp af gamification til at engagere brugeren, lavede vi en Tivoli rutchebane, som kan ses, høres og føles – altid som aldrig før.
Resultaterne taler for sig selv.
• 60.793 biografgængere spillede – en konverteringsrate på 18%
• Ad-recall nåede 82%, 20% højere end den gennemsnitlige biografkampagne.
• En opnået præference på 79% af alle deltagere. De foretrak kampagnen over alle andre former for annoncering.
• 10% af alle spillere skrev sig op til Tivolis nyhedsbrev, med 52% af disse, der endte med at besøge Tivoli. Det vil sige en utrolig kortsigtet ROI på 3,3
Tivoli skal inspirere, samle og kilde i maven og vække spænding og nostalgi bland dets publikum – på tværs af generationer. Biospillet blev skabt for at skabe en oplevelse for biografens yngre publikum, så Tivoli brandet består mange generationer fremover. Med det helt rette mediematch, har vi givet biografgængerne en unik 1:1 digital mulighed for at opleve Tivoli-følelsen; følelsen af forventningens glæde, at suse afsted med vind i håret og sommerfugle i maven. Alt sammen i et trygt og varmt biografsæde.
I de seneste årtier har digitaliseringen udvidet generationskløften, særligt mellem de digitalt indfødte og den ældre generation. Tivolis biospil agerer bro mellem den online og offline oplevelse – ikke ved at ændre den originale oplevelse, men ved at introducere en ny 1:1 digital version.
Hele familien Danmark – med fokus på de unge. For at sikre fuld effekt blandt den yngre målgruppe valgte vi medieformatet BioSpil, en reklame tilvalgt af brugeren. Vi ved, at over 50 % af de unge bruger adblockers og sjældent ser videoreklamer til ende. Derfor ønskede vi et format, der rammer målgruppen og sikrer eksponering for hele budskabet. 'Altid som aldrig før' afspejler en oplevelse, der er konstant, men stadig overrasker. Vi skabte en digital version af Tivolis ikoniske Rutschebane og præsenterede den som en overraskelse på biograflærredet. Da 50 % af BioSpils brugere er under 25 år, passede mediet perfekt til vores brede målgruppe med fokus på Gen Z og Millennials. For at optimere kampagnens succes, skal man bruge stærke brand assets som lyd, logo, farver, skrifttyper og ikoner. For Tivoli inkluderer dette forlystelser, harlekintern, havekontrollører, skilte og påfugle. Vi laver årligt en brand asset-analyse for at identificere de mest effektive brand assets for Tivoli, som kan sikre stærk branding og vække de rette følelser hos målgruppen. Disse indsigter blev inkorporeret i BioSpillet for at skabe den rette stemning og stil på biograflærredet.
• Spillet er brugt som en del af deres store kampagner – primært SIT(Sommer i Tivoli), men versioneres også til Halloween
• Vi har konkret kørt biospillet i april-maj 2023 og oktober 2023 i en versioneret Halloween udgave
Strategien byggede på et ønske om at invitere biografpublikummet en tur i den virkelig rutchebane ved at give dem en forsmag i den digitale rutchebane. Kampagnen skulle servere en interaktiv oplevelse i en engagerende kontekst, hvor publikum har paraderne nede. Strategien og medievalget var derfor omdrejningspunktet for biospillet – en annonce, der kan aktiveres som en naturlig del af Tivolis hovedkampagner – herunder Sommer- og halloween sæsonerne. Biospillet tager derfor udgangspunkt i Tivolis vigtigste og mest kendte forlystelse, krydret med velkendte brand assets for at sikre den fulde oplevelse.
Spillet blev dermed en del af en større branding kampagne med video og stemning som omdrejningspunkt.
Med mere end 60.000 deltagere i kampagneperioden (og over 100.000 deltagere samlet set) og en konverteringsrate på 18% formåede kampagnen at engagere en stor del af Nordisk Film Biografernes publikum i 6 minutter.
Foruden en flot engagement rate opnåede kampagnen:
• En ad-recall på 82%, hvilket er over 20% højere end den gennemsnitlige biografkampagne.
• En opnået præference på 79% blandt alle deltagere. Publikum foretrak kampagnen over alle andre former for annoncering.
• 10% af alle spillere skrev sig op til Tivolis nyhedsbrev, med 52% af disse, der endte med at besøge Tivoli. Det vil sige en kortsigtet ROI på 3,3.