Telmores Internemt-kampagne er en vinder, fordi den på en unik måde formår at repositionere et generisk teknisk produkt gennem sin mest utekniske feature, nemhed, hvilket passer perfekt til Telmores målgruppe. Kampagnen adresserer et konkret behov i markedet ved at tilbyde en nem og fleksibel løsning sammenlignet med traditionelle fiberforbindelser. Ved at fokusere på simplicitet og tilgængelighed har kampagnen effektivt kommunikeret fordelene ved Telmores mobile bredbånd gennem klare og konsistente budskaber.
Den strategiske brug af flere mediekanaler, målrettet mod en tech-savvy målgruppe, har sikret høj synlighed og engagement. Kampagnen udnytter både traditionelle og digitale platforme, hvilket har givet bred dækning og effektiv rækkevidde. Resultaterne taler for sig selv: salgsvolumen er tidoblet samtidig med, at kampagnen leverer en ROMI på imponerende 3,5.
Kampagnens kreative koncept "INTERNEMT" har gjort det muligt at kommunikere komplekse budskaber på en enkel og letforståelig måde – med høj kampagneerindring og positiv respons fra målgruppen til følge. Med et positivt Ad-Liking på 44 procent og en negativ Ad-Liking på kun 14 procent overgår kampagnen benchmarks og har vist, at danskerne finder budskabet forfriskende og let at forstå.
Formålet med Internemt-kampagnen var at positionere Telmores mobile bredbåndsprodukt som det oplagte valg for 5G-internet i Danmark. Mobilt bredbånd er et alternativ til kablet internet og har længe været en del af Telmores portefølje uden aktiv markedsføring. Målet var at ændre dette ved at aktivere produktet og forbedre opfattelsen af Telmore som leverandør af nemme og brugervenlige bredbåndsløsninger.
Primært ønskede vi at øge salget. Telmore skulle træde i karakter som udbyderen, der gør det legende let at få mobilt bredbånd. Dette for at differentiere os på markedet, hvor fokus traditionelt er på hastighed og pris. Ved at fremhæve produktets enkelhed og tilgængelighed ønskede vi at tiltrække en målgruppe, der værdsætter moderne og brugervenlige løsninger.
Sekundært ønskede vi også at øge den andel af det totale salg, som 5G stod for.
Forud for lanceringen lå et omfattende strategiarbejde, herunder en positioneringsanalyse af telemarkedet og et segmenteringsstudie, som gik i dybden med vores primære målgruppers adfærd, barrierer og drivers. Vores primære målgruppe var danskere i børnefamilie-alderen, som foretrækker moderne løsninger, de selv kan samle og kombinere.
Denne gruppe er tech-savvy, men foretrækker at bruge teknologien til underholdning snarere end at rode med tekniske installationer. De er utålmodige, fordi de er blevet vænnet til smidighed og bekvemmelighed i deres digitale oplevelser, og de tiltrækkes derfor af produkter, der er nemme at installere og håndtere uden behov for teknikerhjælp. Som børnefamilier har de desuden begrænset tid og søger løsninger, der kan installeres og fungere med det samme, uanset hvor de er.
Vores mission var derfor at gøre produktet legende let at forstå og bruge i tråd med Telmores filosofi i et marked, hvor udbydere ofte konkurrerer på hastighed og pris.
Kampagnen kørte i to bursts fra uge 37 til og med uge 52 i 2023. For at maksimere afkastet på denne investering aktiverede vi en række mediekanaler baseret på deres dækning og affinitet til vores primære målgruppe samt deres dokumenterede evne til at skabe salg. De prioriterede kanaler var TV, Youtube, BVOD, digitale take-overs, TV-sponsorater, Meta og Paid Search.
Spotlængder og budskabshierarki blev tilpasset til hver enkelt medies instrumentalitet, så vores kreative indhold blev skræddersyet til de specifikke medier, de skulle køre i.
Mobilt internet fra Telmore er nemt sammenlignet med fibernet. Ventetiden på fiber er lang og kræver ofte gravearbejde, mens en Telmore-router blot kræver en stikkontakt og kan tages med til sommerhuset eller ved flytning. Hvert argument for Telmore er samlet i temaet "INTERNEMT", som er kampagnens organiserende omdrejningspunkt.
I et marked, hvor teknologien ofte overskygger dens formål, og hvor de forskellige udbydere kappes om at kommunikere høj hastighed til lave priser, har vi valgt at fokusere på det, der er vigtigst for vores målgruppe: nemhed, simplicitet. Ved at fremhæve produktets enkelhed og tilgængelighed taler vi ind i vores målgruppes behov for moderne og brugervenlige løsninger.
Det letforståelige tema har tilladt os at kommunikere effektivt på tværs af mediekanaler. Vi øgede budgettet på YouTube, META og BVOD betydeligt sammenlignet med 2022 og har fokuseret på at levere det simple budskab hurtigt og effektivt på kanaler, hvor vi ikke har så meget tid med brugeren. På de kanaler, der tillader lidt længere tid, har vi foldet universet mere ud.
Internemt-kampagnen er undtagelsen, der bekræfter reglen om, at pris er altafgørende for at skabe markante resultater i telco.
Vi sprængte alle rammer og forventninger. Fra index 100 til index 181! Og vi måtte lægge ekstra bestillinger på routere og mangedoble vores ordrer. Dette gav kampagnen en imponerende ROMI på 3,5.
Desuden havde produktet, 5G internet en salgsandel på 16 procent fra januar til marts 2023. Efter ændring af priserne steg 5G-andelen fra 16 procent i januar 2023 til 30 procent i perioden april – august. Men effekten – den store effekt – den kom, da vi gik ATL med vores nye koncept. Produktet og prisen var uændret, men effekten var helt anderledes. Vi ramte nu en 5G-andel på hele 71 procent!
Det hele gjort muligt af et kreativt koncept, der leverede vores budskab humoristisk og på tværs af alle de relevante medieplatforme. Kampagnen overgår langt benchmark på kampagneerindring (indeks 145) og afsenderidentifikation (indeks 140). Med en positiv Ad Liking på 44% og en negativ Ad Liking på kun 14% finder danskerne desuden kampagnen både forfriskende og let at forstå. Vores brand tracking har således også vist en signifikant stigning i opfattelsen af "værdi for pengene" og "flest fordele" i de aktive kampagneperioder.