Svaret er Let

TBWA\Copenhagen

for

Metro Service A/S

Kategori :

Startdato:

28/08/2024

Slutdato:

28/09/2024

Hvorfor er denne kampagne en vinder

Kampagnen sejrede i bogstaveligste forstand sig selv ihjel ved at vise sig så effektiv, at den måtte trækkes langt før den planlagte kampagneperiode udløb og overgik de opstillede KPIs med over 100%.
Det skyldes (måske) et solidt indsigtsarbejde og en virkelig god kombination af målrettede kreativer (TBWA) og digital iscenesættelse af dem fra Ceedr (TBWA Nordics Performancebureau). Som en lille kuriositet blev alle pitchoplæggets billeder lavet i AI, der så blev skudt/filmet rigtigt efterfølgende. De medvirkende blev sågar castet på baggrund af de AI-genererede "mennesker".

Kampagnens formål

Når Hovedstadens Letbane åbner, kommer den til at spille en afgørende rolle for sammenhængskraften og udviklingen i området mellem Lyngby og Ishøj. Og de letbaneførere, der skal sidde i førersædet på de splinternye letbanetog kommer til at spille en nøglerolle i de mange passagerers hverdag. Derfor var vores opgave at skaffe 1.100 kvalificerede ansøgninger til jobbet for at have 120 færdiguddannede letbaneførere klar til åbningen samt at positionere Hovedstadens Letbane som en moderne, human og empatisk arbejdsplads med en god kultur.

Målgruppe og målgruppeindsigt

Da vi ikke kunne rekruttere fra jobkøen, identificerede vi en række fagområder i samme lønsegment, som Letbanen tilbyder. Dernæst gravede vi os dybere ned i, hvad der generer/bekymrer disse mennesker mest ved deres nuværende jobs og hverdag. For at inspirere dem til at skifte karrierespor, tilpassede vi de kreative elementer præcis til dem og deres pain points, hvorefter en meget præcis medieindsats sørgede for, at de helt rigtige kreativer ramte de helt rigtige mennesker - og alle inden for 40 minutters transportafstand fra Letbanens knudepunkt i Glostrup. Sideløbende med dette arbejdede vi (i det omfang det var muligt) med at fjerne en del af kompleksiteten fra selve ansøgningsprocessen for at minimere afstanden mellem tanke og handling, da mange ofte går i stå et sted i processen, hvis kravene ikke er tydeligt defineret fra starten af.

Timing og Dosering

Alle digitale kanaler på samme tid - Meta, LinkedIn, DV360, YouTube og Tinder suppleret med digital/analogt OOH og buslangsider langs ruten, desuden flyers til potentielle kandidater og foliering af Metro Services biler.

Strategi

1. Identifikation af målgruppen ved at kortlægge de fagområder, der ligger i samme lønsegment som Letbanen.
2. Indsigtsarbejde ift. målgruppens hverdagsbekymringer, udfordringer og irritationsmomenter, som disse fagfolk oplever i deres nuværende jobs.
3. Udvikling af kreativer, der direkte adresserer disse bekymringer/udfordringer, inspirerer til et karriereskift og gør det “let” at søge jobbet ved at tale til målgruppens specifikke pain points.
4.: Implementering af en præcis og målrettet mediestrategi, der sikrer, at de rigtige budskaber når de rigtige mennesker på de rigtige tidspunkter, i de rigtige medier og med en geografisk dækning rettet mod dem, der bor inden for 40 minutters transportafstand fra Letbanens knudepunkt i Glostrup.
5. Forenkling af ansøgningsprocessen ved at reducere kompleksiteten – eksempelvis ved at kravene er klart defineret fra starten og ved at fjerne unødvendige barrierer/steps.
6: At skabe et ankerpunkt for kommunikationen i form af en landing page – hvor vi sætter ansigt på de nuværende medarbejdere, lader dem komme til orde, afspejler den positive arbejdskultur.
7. Løbende evaluering og tilpasning af kampagnens effektivitet og vær klar til at justere strategien baseret på feedback og resultater.

Resultater

1.137 kvalificerede ansøgninger i indbakken efter tre uger ud af en planlagt kampagneperiode på 4 måneder. Derefter blev kampagneelementerne lavet om til, at man kunne skrive sig op til næste pulje, hvilket sikrede yderligere 1.501 ansøgninger til en samlet pulje på 2.638 ansøgere og sign-ups på yderligere et par uger. Derefter blev kampagnen sat på hold.

Metro Service A/S

Mikkel Lindblad Szlavik

Communications Manager

Gitte Caroline Palm Lundorf

Front-Line Manager

Morten Engel Svan

Journalist and Communications Specialist

Morten Engel Svan

Journalist and Communications Specialist

TBWA\Copenhagen

Charlotte Gjessing

Account Director

Ulf Westmark-Højelsen

Creative Director/Copy

Peder Stryhn

Creative Director/AD

Simon Iversen

AD/editor

Jasmina Viso

Account Manager

Mikkel Valentin Hansen

Colour Grading

Samarbejdspartnere

Julie Nørring
Client Project Manager @Ceedr, part of TBWA\Nordic
Clara Stanovici
Marketing Associate @Ceedr, part of TBWA\Nordic
David Molnar
Senior Paid Search Manager @Ceedr
Andreas Oue Carøe Hansen
Strategic Marketing Consultant @Skru Op ApS

Watch Video

Oplever du problemer med votering?

Nedenstående kan afhjælpe dine udfordringer.