Sallys far

Story Lab

for

Forlaget Carlsen

Kategori :

Startdato:

12/12/2022

Slutdato:

08/01/2023

Hvorfor er denne kampagne en vinder

Alt for ofte ser man reklamer for børnebøger, der viser en flot forside og en fængende overskrift. Men helt ærligt: Det fanger man ikke mange børneøjne med. Derfor gjorde vi det lidt anderledes. Helt i Sallys far-universets ånd legede vi med formatet og integrerede en Sallys far-bog i bussens lameller.

Kunne man have gjort bogforsiden mere synlig? Absolut.
Kunne vi have ønsket os flere børn, der pegede på bussen, når den kørte forbi? På ingen måde.

Kampagnens formål

Med en fuldfolieret højreside omdannede The Story Laboratory og Forlaget Carlsen harmonikabussens lameller til sider i en børnebog og lod dermed bussen åbne og lukke siderne, når den kørte gennem København. Dette beviser, at man med kreative greb kan gøre klassisk markedsføring langt mere interessant. Kunne man have gjort bogforsiden mere synlig? Absolut. Men kunne man have ønsket sig flere børn, der pegede på bussen, når den kørte forbi? På ingen måde.

Målgruppe og målgruppeindsigt

I en tid, hvor læseundersøgelser fortæller, at børn har mistet læseglæden, er det vigtigere end nogensinde at skabe synlighed omkring den gode historie – lige der hvor børnene (og deres forældre) er.

I dette tilfælde gjorde vi det ved at integrere en Sallys far-bog i lamellerne på siden af linje 2A og dermed lade bussen åbne og lukke siderne, når den kørte gennem København – en slags hjemmebane for Sallys far-bøgerne.

Timing og Dosering

Kampagnen sikrede Sallys far-universet en anderledes synlighed i gadebilledet i tiden lige omkring julegaveindkøbene, hvilket er børnebøgers absolutte højtid. Samtidig skabte billederne af bussen glæde på sociale medier, hvor forlaget oplevede massiv interesse for den lidt anderledes eksponering.

Strategi

Sallys far-universet har de senere år fundet vej til hjerterne hos både børn og forældre. Faktisk i en – i dansk kontekst – hidtil uset grad. Universet er blevet en kæmpesucces, og gang på gang fremhæver læserne, at det er historiernes uhøjtidelige tone og originale komposition, de elsker.

Sallys far er med andre ord ikke som de andre. Så det skal kommunikationen heller ikke være. Strategien var derfor temmelig kort og ret simpel: Vi skal lave noget, der fanger øjet, giver et smil på læben og – allervigtigst: ikke ligner noget andre har gjort tidligere.

Resultater

Den øgede hype af Sallys far-universet medvirkede til, at bøgerne i serien lå lunt og godt i toppen af boghandlernes bestsellerlister i årets vigtigste måned.

Forlaget Carlsen

Mikkel Hartmann-Petersen

Kampagnechef

Story Lab

Nino Dedenroth

Creative Director

Jeppe Snel Hartmann

Grafiker

Mikkel Otterstrøm

AD’er

Line Tüchsen

Project Manager

Samarbejdspartnere


Oplever du problemer med votering?

Nedenstående kan afhjælpe dine udfordringer.