Politiken – Skal du være Helt belæst?

Butter Agency

for

Politiken

Kategori :

Startdato:

04/04/2022

Slutdato:

30/04/2022

Hvorfor er denne kampagne en vinder

»Skal du være helt belæst?«-kampagnen for Politiken, udviklet af Butter Agency, er en vinder, fordi den har opnået rekordhøje resultater på kun én måneds kampagneperiode til en notorisk flygtig målgruppe uden særlig stærke tilhørsforhold til specifikke medier.

Kampagnen har løftet markant på både salg (vækst af databasen for unge abonnenter) samt givet et signifikant løft i brandopfattelse på tværs af alle testede parametre.

Kampagnen har haft stor effekt og ligger langt over de KPI’er, der blev sat. Derudover er der også, som følge af kampagnen, en positiv udvikling i antallet af nye unge abonnenter dagligt efter kampagnes afslutning som resultat af det brandløft, kampagnen gav.

Kampagnens formål

Kampagnens formål var at øge salget af abonnementer til personer under 30, samt at give unge en mere positiv opfattelse af Politiken.

Målgruppe og målgruppeindsigt

Målgruppen var unge københavnere under 30.

Unge vil ikke kategoriseres, men de vil inddrages. De vil føle, at de er en del af brandet og ikke blot bliver talt til. Kampagnen blev skræddersyet specifikt til målgruppen, som resultat af et stort analysearbejde, samt fokusgrupper.

Timing og Dosering

Kampagneperioden var fra 4. april til 30. april 2022.

Kampagnen bestod af en outdoor-kampagne i København (Orchestra), et biospot under CPH:DOX og et massivt digitalt brandingspor (Politiken).

Strategi

Strategien var at sørge for, at Politiken var naturligt til stede dér, hvor de unge er, og vise dem, at Politiken ikke blot forstår dem og deres udfordringer, men at de er en del af dem og forstår dem. Både ved at tilbyde særlige produkter til målgruppen, men også ved at skabe fokus på redaktionelt indhold tilpasset de yngre læsere.

Derudover var strategien at inddrage unge fra målgruppen i udviklingen af kampagnen i den forstand, at der blev indsamlet analoge billeder fra en masse unge københavnere, som delte personlige øjeblikke fra deres liv - de unges hverdagsøjeblikke er et bærende element i kampagnen. Alt sammen for at skabe det mest reelle og ærlige univers.

Resultater

- 53,8 % vækst af databasen for unge abonnenter (U30) i kampagneperioden

- 60 % stigning i det daglige indtag af unge læsere

- Ydermere sagde 35 % af målgruppen, at Politiken var det medie, som de husker allerbedst i perioden

- Det ønskede antal nye abonnenter blev nået med 102,5 %

- 1/3 ytrede, at kampagnen var “meget god”, og mener, at den har påvirket deres opfattelse af Politiken som brand positivt på alle parametre.

Politiken

Mads Elsøe

Senior Brand Manager

Ida Mortensen

Kreativ projektleder

Simone Bjerre

Design Lead

Peter Muurmann

Motion Graphic Designer

Kathrine Bo Hansen

Copywriter

Nicolai Puggaard Hansen

Senior Marketing Manager

Kenneth Sønderby Knudsen

Kampagnekoordinator

Butter Agency

Mark Terkelsbøl

Creative Lead

Louis Petri

Creative

Peter Birkvig

Creative

Rasmus Svane

Konsulent

Stefanie Munck

Projektleder

Anne Sophie Lange

Account Director

Anne-Mette Christiansen

Creative Support

Samarbejdspartnere

Orchestra
Mediebureau

Watch Video