NRGi til Handling

ZUPA

for

NRGi

Kategori :

Startdato:

19/08/2024

Slutdato:

28/02/2025

Hvorfor er denne kampagne en vinder

Der kan være langt fra holdning til handling, når det drejer sig om at træffe klimabevidste valg i hverdagen. Det er indsigten bag NRGi-kampagnen, ’NRGi til handling’, der har Magnus Millang i hovedrollen som antihelten med de mange dårlige klimaundskyldninger.

Kampagnen tager afsæt i vores kollektive selvforståelse, som borgere der træffer bæredygtige valg, og demonstrerer samtidig den adfærd, der ofte kommer i vejen. Nemlig, de dårlige undskyldninger. Kampagnen får os til at kigge ind ad mod vores dårlige klimasamvittighed, alt imens vi griner – og det skaber fundamentet for reel adfærdsændring til formål for den grønne omstilling.

Overordnet lykkedes kampagnen med at omsætte en enkel, genkendelig, og eviggyldig indsigt til et kreativt univers, der på kort tid har givet NRGi en tydelig plads i danskernes bevidsthed som et brand, der handler for den grønne omstilling.

Kampagnens formål

Pba. en ny brandarkitektur med ét fælles NRGi-brand, havde NRGi behov for at få defineret en tydelig brandposition i markedet og flyttet opfattelsen fra at være et Østjysk forsyningsselskab til at være et nationalt handlingsorienteret brand, der hver dag arbejder for at accelerere den grønne omstilling.

Det strategiske arbejde resulterede i brandkonceptet ”NRGi til handling”. Brandkampagnen med Magnus Millang i hovedrollen, var den første kampagneindsats, der havde til formål at styrke NRGis kvalificerede kendskab som et nationalt brand, der handler for den grønne omstilling, og etablere den nye position som et handlingsorienteret brand med en grøn profil.

Målgruppe og målgruppeindsigt

Den bærende målgruppeindsigt er enkel, universel og understøttet af forskningen på området: Nemlig, at vores handlinger i hverdagen ikke altid stemmer overens med vores gode intentioner om at træffe flere bæredygtige valg.

Ud fra analysearbejdet kunne vi udlede, at danskerne i stigende grad føler sig truet på deres grundlæggende tryghedsbehov og gerne selv vil tage ansvar for den grønne omstilling via handling. Samtidig mener 63% af danskerne, at det er nødvendigt, at vi decideret ændrer livsstil for at skabe bedre forudsætninger for den grønne omstilling. På trods af de gode intentioner, har danskerne forsat et af verdens højeste klimaaftryk, hvor hver dansker i gennemsnit udlever 13 tons CO2 årligt, svarerende til ca. det dobbelte af den gennemsnitlige verdensborger.

Tallene afslører et tydeligt paradoks mellem intention og faktiske handlinger: Vi danskere mener, at der et stort behov for, at vi ændrer vores handlinger for at skabe bedre forudsætninger for den grønne omstilling, men den intention kommer på prøve, når vi står overfor hverdagens valg. Og det er de valg, der i sidste ende har stor betydning for vores klimaaftryk. For når alt kommer til alt, hvor langt vil vi så egentlig gå ”for klimaet”?

Denne indsigt så vi et potentiale i at bruge aktivt, til at opfordre danskerne til at sætte handling bag de gode intentioner, og med det, positionere NRGi som et handlingsorienteret brand, der gør det let at handle på den grønne omstilling.

Timing og Dosering

Når man vil opfordre til handling, handler det ikke kun om at være til stede – det handler om at være relevant, når det gælder. Derfor blev kampagnen orkestreret som en always-on-indsats med strategisk placerede bursts, der ramte præcist i de perioder, hvor interessen for grønne løsninger peakede. Med brand universet som det samlende greb, blev budskabet foldet ud på tværs af platforme – fra tv og streaming til sociale medier og biograf – og mødte målgruppen dér, hvor de var mest modtagelige og hvor vi mediemæssigt havde de bedste muligheder for at styrke NRGis position i markedet.

Men timing alene gør det ikke. Ved at kombinere dybe dataindsigter med et fleksibelt kreativt setup, kunne vi skræddersy kommunikationen til det mindset, forbrugerne befandt sig i. Kampagneuniverset blev skabt med en række scenarier, der spejler de små og store undskyldninger, vi alle kender – og som gør det muligt at tale ind i både hverdagsdilemmaer og konkrete grønne valg.

Gennem løbende analyse af søgeadfærd og aktivitetsmønstre – som f.eks. spidsbelastninger i interessen for flyrejser eller ladestandere – kunne vi aktivere de kreativer, der bedst matchede forbrugernes aktuelle behov. Resultatet? Et kampagneunivers, der ikke bare var synligt, men også nærværende og meningsfuldt når intentionen kunne omsættes til handling.

Strategi

Kampagnens overordnede strategi har været at opfordre til handling, og dramatiseres ved paradokset i vores klimahandlinger (eller mangel på samme) på en humoristisk, selvironisk og genkendelig måde.

Med Magnus Millang i hovedrollen som antihelten er kampagnen bygget rundt om en række genkendelige scenarier, der dramatiserer de dårlige undskyldninger, der ofte står i vejen for de bæredygtige handlinger. Både dem, som vækker stor genklang, og dem, der i større grad relaterer sig det de grønne løsninger NRGi tilbyder – så som ladeløsninger til elbilen, energimærkninger og energioptimerende løsninger til boligen.

Magnus Millang repræsenterer en side af os selv, som vi ofte lukker øjnene for. Nemlig, de mange dårlige undskyldninger vi ofte fortæller os selv, og som ender med at stå i vejen for de klimavenlige handlinger. Med kampagnen spørger NRGi derfor danskerne, om det ikke er på tide med lidt færre undskyldninger, og lidt flere handlinger.

Kampagnen lancerer NRGis position som et brand, der handler for den grønne omstilling ved at opfordre danskerne til at gøre det samme.

Resultater

Siden brandkampagnen gik live i august 2024, er NRGi for alvor kommet på landkortet med en tydelig brandposition og en markant stemme. Og trods den korte aktiveringsperiode har NRGi allerede oplevet et markant og imponerende løft på en række relevante, kvalificerede kendskabsparametre, der tilsammen dokumenterer en tydeligt forbedret brandposition i markedet.

• Posttests fra både 2024 og 2025 viser, at kampagnens kreative univers har haft stor gennemslagskraft. Kampagnens Ad Liking ligger på imponerende 48%, hvilket er ca. 30% højere end benchmark. Samtidig vurderes kampagnen til at "skille sig ud om andre reklamer" med en score, der er hele 112% over benchmark, ligeledes vurderes dens underholdningsværdi til at være 135% højere end benchmark.

• Via kampagnes View Through Rates (VTR), afspejles det tydeligt, forbrugerne finder indholdet underholdende. På YouTube har selv det skippable format performet godt, med en VTR 57,5% højere end benchmark. Snapchat har ligeledes vist en høj VTR-rate, der i marts 2025 når helt op på 18,29% - hele 66,27% over benchmark. Disse tal indikerer, at kampagnens budskab ikke blot fanger opmærksomheden, men også fastholder den.

• Kampagnen har haft en markant positiv effekt på NRGi’s brandkendskab. Det hjulpne reklamekendskab er steget med 57%, mens top-of-mind brandkendskab er vokset med 33%. En vigtig drivkraft bag denne succes har været TV-kampagnen, der med en Ad Recall på hele 80% har vist sig særligt effektiv til at skabe varig genkendelse og sikre, at budskabet når bredt ud.

• Som yderligere bevis på kampagnens effekt og brandets styrkede position, har NRGi i 2025 opnået en markant fremgang i Sustainable Brand Index – Nordens største brandundersøgelse om bæredygtighed. Her springer NRGi hele 64 pladser op ad ranglisten og markerer sig som det næststørste brandløft blandt danske virksomheder det år.

NRGi

Tommy Jakobsen

Head of Group Communications

ZUPA

Mads Mikkelsen

Executive Creative Director

Michael Paterson

Creative Director

Mogens Kristensen

CEO

Laura Reimar

Head of Brand Strategy

Samarbejdspartnere

WPP Media
Mediebureau
Kind Film Production
Film Produktion

Billeder

Watch Video

Oplever du problemer med votering?

Nedenstående kan afhjælpe dine udfordringer.