Mikkel Er Død

Splay One

for

Rådet For Sikker Trafik

Kategori :

Startdato:

05/03/2021

Slutdato:

31/12/2021

Vinder af Not For Profit

Not for profit prisen gives til den aktivitet med størst direkte målbar effekt - om det er øget omsætning, holdningsændring, engagement i målgruppen, kendskab til organisationen eller noget helt femte.
De nominerede i år har leveret nogle flotte resultater. Men Rådet for Sikker Trafik gør sig særligt bemærket og står for 2/3 af de nominerede cases i denne kategori.
De 17-24 årige har tre gange større risiko for at havne i en trafikulykke end deres forældre. Uopmærksomhed, fart, alkohol og manglende selebrug spiller alt sammen ind. Men hvordan trænger man igennem til målgruppen med budskabet om, at de skal lægge alt væk, når de er i trafikken uden at det bliver en løftet pegefinger?
Vinderen har kombineret indsigter om målgruppen med humor, den rette platform og de rette karakterer og skabt indhold, som appellerer særligt til de unge mænd, der er overrepræsenteret i statistikkerne.
Og ikke bare har forbruget af indholdet vist flotte resultater, hvor der er set mere end 59.000 timer på youtube med en completion rate på 12% på paid visninger. En efterfølgende epinionsmåling viste, at 70% var blevet mere bevidst om, hvordan deres valg i trafikken påvirker andre, og 68% sagde, at de ville sige fra overfor uopmærksomhed i trafikken.
Rådet for Sikker Trafik trodser tidens tendens med korte tik-tok formater og går med Mikkel er død den modsatte vej. Med imponerende resultater til følge.
Det mener juryen fortjener en Rambuk. Stort tillykke.

Hvorfor er denne kampagne en vinder

Mikkel er Død er en 4-episoders fiktion serie om Mikkel, der ender som spøgelse efter en trafikulykke. Da han ser, hvordan hans omgivelser reagerer på hans død, forstår han pludselig, at konsekvenserne af hans handlinger ikke kun påvirker ham selv.

Kampagnen formåede at implementere indsigter fra målgruppen (17-24, mænd primær & kvinder sekundær) med en nytænkende strategi. Den blev blev skræddersyet specifikt til målgruppens foretrukne platform (under 25 år bruger 8 ud af 10 YouTube ugentligt), og udnyttede deres hang til historiefortælling i et serielt format man kan binge.

Som man kan se på resultaterne formående den at fange de unges opmærksomhed. Med humoren som redskab og det seriøse budskab flettet ind i handlingen blev kampagnen en kæmpe succes da resultaterne viste de unge efterfølgende rent faktisk havde ændret adfærd i trafikken.

Kampagnens formål

17-24-årige har over 3 gange større risiko for at havne i en trafikulykke end deres forældre.

Uopmærksomhed, fart, alkohol og manglende selebrug spiller alt sammen ind– derfor havde Rådet For Sikker Trafik en stor udfordring foran sig: De skulle få en generation som er ’always on’ til at lægge alt væk, når de kører bil.

Målgruppe og målgruppeindsigt

Igennem fokusgrupper med målgruppen (17-24), tegnede der sig nogle klare tendenser:

1) De overvejer ikke, hvordan det påvirker deres nære relationer hvis kommer til skade eller dør,
2) De har svært ved at sige fra overfor deres venner i trafikken og
3) Der langt større chance for at de ser og deler indhold der indhold der får dem til at grine.

Timing og Dosering

Kampagnen udkom med alle episoder på en gang d. 5 marts 2021 på Rådet For Sikker Trafiks YouTube kanal. Den blev ledsaget af en skræddersyet medieplan der var delt op i to faser.

Første fase boostede episoderne mod de 17-24 mænd på YouTube som var vores primære målgruppe.

Anden boost fast var op til jul 2021, hvor kvinderne blev inkluderet i segmenteringen da er med til at gribe ind overfor deres kærester og venner i trafikken.

Strategi

Løsningen var åbenlys: Vi skulle lave en fiktionsserie om et spøgelse. Fremfor en løftet pegefinger, brugte vores 4-episoders fiktionsserie humoren som anslag til at se med, og løbende snige det præventive budskab ind; vi kaldte det et lattermildt leverhug.

Valget af long-form format var et bevidst valg for at styrke det følelsesmæssige bånd mellem målgruppen og vores hovedrolle. Han skulle have en bred appel på tværs af landet og via hans livssituation, interesser, civilstand og sprog appellere specifikt til unge mænd der er klart overrepræsenteret i statistikkerne.

Alle karakterne var specifikt castet til at skabe genkendelighed og appel hos vores målgruppe. Vores bi-roller Elias Budde Christensen og Arian Kashef havde begge medvirket i ‘Når Støvet Har Lagt Sig samt andre store danske fiktions formater. Det gjorde vi fik positioneret kampagnen som et fiktionsformat og medvirkede til vores målgruppe tilvalgte vores indhold i på samme vis som de tilvælger NETFLIX og HBO

Resultater

Serien blev delt på Rådet For Sikker Trafiks YouTube kanal og gav følgende resultater:

- +59.000 timer set
- +1.38M visninger
- 63% completion rate (organisk)
- 12% completion rate (paid)

På paid svarer det til 1/10 har set en 6-8 min lang reklame fra start til slut.

Vigtigst af alt viste en Epinionsundersøgelse efterfølgende at 68% vil fremover sige fra overfor andre, når det kom til uopmærksomhed i trafikken, og 70% var blevet mere bevidste om hvordan deres valg i trafikken påvirker andre.

Rådet For Sikker Trafik

Lisbeth Sahl

Seniorprojektleder

Michelle Laviolette

Seniorprojektleder

Splay One

Rasmus Bøgehave

Client Director

Jan Warborg

Senior Creative

Cornelius Moulvad

Executive Producer

Klara Svendsen

Executive Producer

Samarbejdspartnere


Watch Video