Med kampagnen fik vi sat seksualiseret vold på den offentlige dagsorden. Til trods for et meget begrænset budget fik vi skabt 3.7 millioner impressions på kampagnen. Det resulterede i et stort løft i ofre, der ringede ind til Lev Uden Vold hotlinen. Ofrene fik den hjælp de have brug for, men indtil nu ikke havde turde at gøre noget ved.
NGO'en Lev Uden Vold ønskede at løfte kendskabet til deres nationale hotline og sætte fokus på seksualiseret vold.
(Lev Uden Volds hotline er et sted, hvor man anonymt kan fortælle om sine oplevelser og blive mødt med anerkendelse, forståelse og vejledning). ).
Lev Uden Vold havde haft fokus på at hjælpe ofre og udøver af vold via deres hotline. Men havde oplevet, at få kvinder ringer ind, til trods for at de har været udsat for seksualiseret vold.
Derfor var der behov for at nå ud til en bredere målgruppe af kvinder som kunne være ofre eller potentielle ofre for seksualiseret vold. Med den stigende politiske bevågenhed i Danmark de senere år med samtykke loven og den parallele MeToo-Bølge (anført af Sofie Linde) så vi en mulighed for at kunne skabet øget samtale, åbenhed og opmærksomhed om emnet således, at flere ville benytte sig af Lev Uden Vold hotline.
Indsigt i målgruppen viste, at den yngre målgruppe er mest udsatte for seksualiseret vold. Hvis man som ungt menneske ikke får sagt fra overfor den seksualiserede vold kan mønstret fortsætte længere ind i livet. Den primære målgruppe blev derfor defineret som 15-35 år.
Lev Uden Volds budget var begrænset, men det skulle mulighederne for eksponering ikke være.
Derfor skulle vores influent kampagne spille en stor rolle
Kampagnen bestod af følgende delelementer
• Film (lang, cinematisk version og korte versioneringer til SoMe).
• SoMe-aktivering (organisk og paid).
• Programmatisk annoncering.
• Landingpage på levudenvold.dk.
• Influent-kampagne med influenterne; @nannaliljekvist, @ denperfektemor og @kh_underlivet.
Kampagnen blev udformet på baggrund af en omfattende rapport udarbejdet af Lev Uden Volds 13 fag - og videnskonsulenter og deres interviews med ofre for seksualiserede overgreb.
Seksualiseret vold har mange ansigter. Det er et porøst og nuanceret spektrum, der kredser om overgreb og krænkelser af seksuel karakter, som ikke kun begrænser sig til decideret voldtægt.
Fælles for hændelserne er, at de efterlader ofrene med skam, skyld, tvivl og fortvivlelse. For hvor går man hen med sine oplevelser? Skulle man selv have sagt tydeligere fra? Hvad sætter man gang i ved at tale højt om det til venner eller familie? Eller politiet?
Vi valgte at sætte fokus på tvivlen, for er man i tvivl om man er blevet udsat for seksualiseret vold, så burde man ikke være i tvivl. Vi ville med influencers skabe en åben og ærlig dialog om et kompliceret emne og samtidig skabe tryghed i at ringe til Lev Uden Vold Hotline, hvor man kan blive mødt med anerkendelse, forståelse og vejledning.
* 58 % flere opkald til den nationale hotline i kampagneperioden
* Website i indeks 147
* 3.700.000 impressions af kampagnen
ud af dem 1.000.000 af filmen, hvor af 12 % af målgruppen så den forholdvis lange SoMe film til ende