Ramboll fortjener at vinde en pris for deres fremragende bidrag til bæredygtighed gennem en strategisk og kreativ kampagne. Ved at lancere platformen "Let’s close the gap to a sustainable future" har Ramboll ikke blot styrket deres brand som "the partner for sustainable change", men også opnået bemærkelsesværdige resultater i brandopfattelse og præference. Deres eksterne positioneringskampagne, der omfattede over 22 millioner visninger på tværs af online og out-of-home medier, viser deres evne til global mobilisering og differentiering. Den kreative ide bag kampagnen, der fokuserede på at invitere til fælles handling gennem en optimistisk og presserende tone, har ikke kun inspireret, men også sat nye standarder for bæredygtighedslederskab i industrien. Rambolls strategiske tilgang har ikke blot nået målgrupperne effektivt, men også styrket deres position som en innovativ og formålsdrevet aktør i kampen for en mere bæredygtig fremtid.
Hvordan skiller man sig ud i et overfyldt landskab af bæredygtighedsinitiativer?
I februar 2022 lancerede Ramboll sin nye virksomhedsstrategi med fokus på bæredygtighed: 'The Partner for Sustainable Change'. Ramboll ønskede at lede den bæredygtige omstilling i deres branche og skabe positive forandringer for kunder, interessenter og samfundet.
At tage føringen inden for bæredygtighed med en formålsdrevet brandpositionering
Dét at være en 'forandringspartner' var ikke unik i en branche, hvor dette ofte er en fælles ambition. Rambolls opgave var at skille sig ud med en mere formålsdrevet tilgang. Derfor valgte de Kunde & Co til at udvikle en vindende, formålsdrevet position inden for bæredygtighed, som kunne differentiere Ramboll fra konkurrenterne. Resultatet blev en unik brandplatform baseret på Rambolls strategiske retning, som kan implementeres på tværs af flere interne og eksterne niveauer.
Account-baseret marketingstrategi til optimering af relevans
Vores marketingstrategi fokuserede på de mest relevante virksomheder gennem en account-baseret tilgang, hvilket øgede effektiviteten og effekten af vores indsatser. De tre målgrupper blev valgt baseret på deres betydning for Rambolls forretningsvækst og bæredygtighedsinitiativer.
Beslutningstagere i større virksomheder (Kunder og Prospects):
Vi rettede indsatsen mod beslutningstagere med ansvar i større virksomheder, både eksisterende og potentielle kunder, for at demonstrere vores ekspertise, og positionere os som den foretrukne partner for bæredygtige løsninger.
Erhvervsledere i Danmark:
Vi engagerede førende erhvervsledere i Danmark gennem thought leadership og erhvervsmedier for at styrke vores brandpositionering og skabe nye forretningsmuligheder.
Fremtidig talent og Erfarne ingeniører:
For at sikre vækst og innovation fokuserede vi på at tiltrække og fastholde erfarne ingeniører ved at skabe et stærkt employer brand gennem målrettede rekrutteringskampagner, som fremhævede vores engagement i bæredygtighed.
Indsigtsbaseret strategisk engagement for bæredygtig forandring
Selvom bæredygtighed modnes, kræver det stadig en aktiv indsats for at skabe forandring. For at opnå reel systemisk ændring forsøgte vi at nå key opinion leaders, erhvervsledere og beslutningstagere i større virksomheder. Med en formålsdrevet positioneringskampagne engagerede Ramboll disse kernemålgrupper for at sikre, at de rette budskaber nåede de mest indflydelsesrige aktører.
Indledende analyser udført af Kunde & Co, viste samtidig et behov for at lukke opfattelseskløften mellem Rambolls nuværende og potentielle kunder. Dette var nødvendigt for at styrke Rambolls position inden for bæredygtighed.
Global markedsudvidelse og effektiv kampagneplanlægning
For at optimere kampagnens effekt blev timingen og doseringen af vores aktiveringsperioder (kaldet "bursts") strategisk planlagt. Med et budget på over 6 millioner danske kroner blev kampagnen opdelt i tre bursts, hvor burst 1 og 2 fik ligelig investeringsfordeling, mens burst 3 modtog en mindre investering. Kampagnen blev udrullet globalt på tværs af otte nøglemarkeder: Sverige, Tyskland, Storbritannien, Norge, USA, Singapore, Finland og Danmark. Disse markeder blev udvalgt på grund af Rambolls eksisterende operationer eller ønsket om en stærkere position, samt deres centrale rolle i vækststrategien og potentialet for bæredygtighedsinitiativer.
Positioneringsplatformen ‘Let’s close the gap to a sustainable future’
Med udgangspunkt i markedsindsigter, Rambolls unikke evner og langvarige kunderelationer, opstod brandpositionen ‘People at the heart of sustainable change’. For at aktivere denne position blev brandpositioneringsplatformen ‘Let’s close the gap to a sustainable future’ udviklet. Denne indbydende platform understregede en optimistisk urgency og fokuserede på branchens bæredygtighedsudfordringer gennem fire centrale temaer og en visuel fremstilling af verdens forskellige ‘gaps’.
Rambolls temaer gjorde deres bæredygtighedsbudskab konkret og forståeligt, hvilket øgede relevansen for målgruppen. Kombinationen af kreativitet og indsigt med en opfordrende tone inviterede til fælles initiativer og inspirerede til grønnere handlinger, hvilket gjorde platformen til en drivkraft for aktiv handling i løsningen af branchens største bæredygtighedsudfordringer.
En 360° aktivering og mobilisering
Fra begyndelsen var målet at aktivere den nye brandposition gennem fire mobiliseringsspor baseret på nøgleprincipper i marketingstrategien: analyse af kanalers frekvens for maksimal indflydelse, fokus på kontekstuel relevans, multikanalstrategi for at øge målgruppefrekvensen, og brug af effektive formater til at kommunikere budskabet tydeligt.
Markedsføringsindsatsen fokuserede på at øge Rambolls brandkendskab og opfattelse som en bæredygtig leder. En ekstern positioneringskampagne blev målrettet kommercielle målgrupper på sociale medier og digitale forretningsmedier, suppleret med print- og videomateriale til out-of-home aktivering samt TV-reklamer i udvalgte markeder. Et dedikeret thought leadership-spor blev også udrullet gennem ekspertvideoer. Platformen blev aktiveret gennem spor til tiltrækning af talent og intern mobilisering for at motivere medarbejderne til at fremme den nye markedsposition.
En kampagne der styrkede både brandet og bæredygtighedslederskabet
Kampagnen overgik alle KPI'er på tværs af kanaler og skabte betydelig entusiasme og stolthed blandt medarbejderne, som ivrigt delte den på deres platforme. En brandundersøgelse viste stigninger i både kendskab, præference og relevante brandopfattelser, såsom at være en ‘leder inden for bæredygtighed’. Mest signifikant rykkede Ramboll ind i top 20 i den årlige IFO Image analyse for 2023, fra plads 29 i 2022 til plads 18 – det største spring i brandets historie.
‘Let’s close the gap to a sustainable future’ platform
Målsætning: Øge kendskabet til Ramboll og positionere brandet som ‘the partner for sustainable change’.
Resultater:
- Rambolls rangering ifm. IFO Image analysen 2023 steg fra plads 29 i 2022 til plads 18 – den største historiske stigning
- Uhjulpet brand kendskab steg 4% (brand survey 2023, ‘recall’ vs. ‘don’t recall’ kampagnen)
- Brandpræference steg 8% (brand survey 2023, ‘recall’ vs. ‘don’t recall’ kampagnen)
- Opfattelse af Ramboll som ‘leader in sustainability’ steg fra 43% to 86% (brand survey 2023, ‘recall’ vs. ‘don’t recall’ kampagnen)
Ekstern positioneringskampagne
Målsætning: En global, formålsdrevet positioneringskampagne som skal differentere samt mobilisere beslutningstagere.
Resultater:
- 16.7 mio. visninger på tværs af online medier inkl. RTB (KPI: 15.4 mio.)
- 5.89 mio. visninger på LinkedIn (KPI: 4.3 mio.)
- 1.71 mio. afspilninger fra out-of-home (KPI: 1.35 mio.)
- 39.751 klik på LinkedIn (KPI: 21.000)
Talent tiltrækningsspor
Målsætning: Mere formålsdrevet tilgang til tiltrækning af talenter, som er forbundet til Rambolls strategiske position.
Resultater:
- Rambolls rangering blandt danske professionelle ifm. Universum ’Mest attraktive arbejdsgiver’ analysen 2023 steg 2 pladser i kategorien ’Ingeniør / Naturvidenskab’ (fra plads 5 til plads 3)
- Rambolls rangering blandt danske studerende ifm. Universum ’Mest attraktive arbejdsgiver’ analysen 2023 steg 1 plads i kategorien ’Ingeniør / Naturvidenskab’ (fra plads 4 til plads 3)
Internt aktiveringsspor
Målsætning: Mobilisering og styrkelse af organisationen, med forventet stigning i antallet af brand ambassadører.
Resultater:
- Kampagnen ramte +62% af alle ansatte på LinkedIn
- Mere end 37.000 klik til Rambolls kampagne landingsside
- Mere end 4.000 unikke besøgende på ’Let’s close the gap’ brandcentralen
- 87% mener, at kampagnen gør dem stolte af at arbejde hos Ramboll (intern undersøgelse 2023)