Kom og tag mig – NED

FRIDAY

for

TEKNIQ Arbejdsgiverne

Kategori :

Startdato:

15/06/2024

Slutdato:

30/09/2024

Hvorfor er denne kampagne en vinder

Kalenderen var et enkelt, men veludført greb for at skabe debat om de vigtige samfundsagendaer arbejdsmiljø og inklusion, som er relevant for mange i Danmark – og især blandt kundens medlemsvirksomheder.

I ”Kom og tag mig – NED” har vi redigeret en klassisk pigekalender ind på arbejdspladser, hvor den ville være ekstremt malplaceret – fx hos dagplejemoren, gynækologen og bedemanden. Malplaceringen gør det tydeligt, at en sådan kalender ikke hører hjemme på nogen arbejdspladser og udstiller det absurde i, at de i Danmark anno 2024 stadig er at findes på væggen i mange værksteder, skurvogne og frokoststuer.

Det udstiller behovet for en sundere og mere inkluderende arbejdskultur i særligt de tekniske og håndværksmæssige fag.

Kampagnen gik viralt og blev omtalt i mere end 140 forskellige medier lige fra Se & Hør over DR og TV2 Echo til Kristeligt Dagblad. Samtidig skabte kampagnen heftig debat på tværs af sociale medier, og vi oplever, at stort set alle ved, hvad vi taler om, når vi refererer til ’nøgenkalenderen fra TEKNIQ Arbejdsgiverne’.

Kampagnen er et bevis på, at det nogle gange kun kræver en enkel men god idé og en modig kunde, der siger ’ja’ for at skabe reel samfundsdebat og masser af organisk medieomtale, der ikke kan købes for penge.

Kampagnens formål

En undersøgelse fra foråret 2023 viste, at der hænger nøgenkalendere i 13 ud af 20 af Danmarks største entreprenørvirksomheder. De hænger også stadig i mange kantiner og på andre vægge hos TEKNIQ Arbejdsgivernes 4100 medlemmer.

Men nøgenkalendere gør ikke noget godt for et moderne arbejdsmiljø – slet ikke i en branche, der skriger på mere diversitet og arbejdskraft i det hele taget. I slutningen af august modtog alle foreningens medlemmer derfor kampagnekalenderen sammen med en opfordring til at tage en snak om arbejdsmiljøet – og en hovedrengøring i virksomhederne.

TEKNIQ Arbejdsgivernes nøgenkalender var også tænkt som et muligt dialogværktøj, så man både i den enkelte virksomheder og på landsplan kan tage en snak om, hvorvidt – eller hvorfor – det er i orden at kigge på bare bryster, mens man spiser sin leverpostejsmad til frokosten. Som et medlem sagde: ”Når vi ser den sjove kalender fra TEKNIQ Arbejdsgiverne med kalendere hængt op hos tandlægen og i børnehaven, så kan man jo se, hvor tosset det er at have damer hængende.”

Målgruppe og målgruppeindsigt

Målgruppen for kampagnen var primært elektrikere, smede og VVS’ere, som blandt andre er TEKNIQ Arbejdsgivernes medlemsgruppe. Det er en målgruppe med en meget stærk og traditionsbåren kultur, og som nødig bryder vaner. Vi vidste også, at det tidligere har virket for nogle virksomheder at bruge en ’modsatkalender’ med nøgne mænd for at skabe dialog og ændre på kulturen.

Desuden vidste vi via et tidligere samarbejde, at den eneste sundhedskampagne, der har ramt mandlige faglærte, er en kampagne, hvor der er brugt sex og humor som virkemidler. Ergo skulle de to ting bringes i spil for at påvirke medlemmerne.

Timing og Dosering

Ideen om kalenderen opstod i forbindelse med TEKNIQ Arbejdsgivernes deltagelse i FRIDAYs diversitetsfestival på Folkemødet juni 2023. Kalenderen blev uddelt som en slags prøveballon derovre, og fra uge 35 (august) blev den sendt ud til samtlige 4.100 medlemmer af TEKNIQ Arbejdsgiverne.

I ugerne efter delte TEKNIQ Arbejdsgiverne flere videoer fra virksomheder, der modtog kalenderen og tog aktivt stilling – igen med brug af humor og tydelig identifikation i målgruppen. Se link herunder.

Strategi

Strategisk matcher kampagnen TEKNIQ Arbejdsgivernes vision om et erhvervsliv, der tager sit samfundsansvar alvorligt. Desuden har foreningen fokus på at skabe vækst og velfærd for Danmark, og det indebærer også at sikre en divers og konstant tilgang af talentmasse til medlemmernes fag – en reel udfordring, som det ser ud pt. Derfor er det vigtigt at positionere branchen som imødekommende, rummelig og divers. Og det kalder på en kulturændring ude i skurvognene, så flere kvinder kan se sig selv der.

Vi var godt klar over, at alle nøgenkalendere i landet ikke ville være væk inden jul, og vi var desuden forberedte på en heftig debat. Det var den, vi ville skabe – i håb om, at andre også ville råbe op og påpege det forældede og sexistiske i branchens kultur, som vi sammen dermed langsomt kan få vendt og opdateret til 2024-normer.

Resultater

Kampagnen skabte målbare resultater. Den satte et betydeligt aftryk i medielandskabet med omkring 140 redaktionelle medieomtaler. Den betalte annoncekampagne på tværs af some-kanaler, nyhedsbreve- og printmedier førte til 1,4 mio visninger.

Men endnu vigtigere blev ”Kom og tag mig – NED” dagsordenssættende ved at sætte gang i en bred diskussion om behovet for et moderne og inkluderende arbejdsmiljø. TEKNIQ Arbejdsgiverne fik henvendelser fra en række arbejdspladser, hvor Nøgenkalenderen startede vigtige samtaler om adfærd, toiletforhold og arbejdstøj til kvinder, tonen på arbejdspladsen. Og andre organisationer – fx uddannelsesinstitutionen TEC – og virksomheder, der ikke var medlem af TEKNIQ Arbejdsgiverne, tog kampagnen kampagnen til sig senere.

Prikken over i’et blev, at kampagnen fik sit helt eget kort i 2023-udgaven af kortspillet ”Det dårlige selskab”.

TEKNIQ Arbejdsgiverne

Kristina Westerberg Thomsen

politisk konsulent

Michael Degn

presseansvarlig

Andreas Lundberg Petersen

politisk konsulent

FRIDAY

Jacob Godtkjær

partner og kreativ wizard

Anja Hellberg

partner og kundeansvarlig

Sally Andrea Nielsen

grafisk designer

Ronja Kaadt Trandum

konceptudvikler

Samarbejdspartnere


Watch Video

Oplever du problemer med votering?

Nedenstående kan afhjælpe dine udfordringer.