jem & fix – Få det nu fixet!

Carat x Uncle Grey

for

jem & fix

Kategori :

Startdato:

01/05/2024

Slutdato:

30/04/2025

Hvorfor er denne kampagne en vinder

Kampagnen er en vinder, fordi den viser, hvordan en vedholdende og strategisk investering kan transformere en lavprisaktør i byggebranchen til en stærk markedsleder med høj brandpræference. I en kategori præget af prisfokus, udskiftelige tilbud og hård konkurrence har har jem & fix med “Få det nu fixet” formået at gøre lavpris til et brand med personlighed, relevans og folkelig appel.

“Få det nu fixet” er ikke bare en kampagne, men en vedvarende investering i en brandplatform, der gennem konsekvent, karakterdrevet humor og præcis målgruppeforståelse har forankret jem & fix i danskernes bevidsthed. Kampagnen har ikke kun flyttet holdning og adfærd, den har også skabt vækst. Fra 2018 og til i dag har jem & fix løftet sin markedsandel, så den nu overstiger 35 procent , øget den fysiske omsætning med mere end 50 procent og mere end fordoblet webshopomsætningen med en vækst på 158 procent.

”Få det nu fixet” er en vinder, fordi den beviser, at når en samlende og humoristisk fortælling synkroniseres og distribueres intelligent, så kan selv et discount-byggemarked opnå folkelig kærlighed. Det er et skoleeksempel på, hvordan en modig og strategisk funderet platform kan vokse med tiden, skabe ad-liking i en lavinteressekategori og få hele Danmark til både at smile og handle .

Kampagnens formål

Formålet med både lanceringen og den fortsatte udvikling af “Få det nu fixet” har været at aktivere og udnytte jem & fix’ fulde brandpotentiale og flytte opfattelsen af kæden fra et funktionelt lavprisvalg til et brand med menneskelig relevans og emotionel tilknytning. Ambitionen har været at skabe en platform, der kunne gøre jem & fix til det foretrukne valg i en lavinteressekategori.
Den indledende analyseproces åbenbarede, at lavpriskommunikation ikke længere kan stå alene. Målgruppen stiller højere krav end nogensinde. De forventer ikke bare gode priser, men også bekvemmelighed, relevans og tillid. Dertil er konkurrencen skærpet, og interessen for kategorien er fortsat lav, hvilket gør det sværere at fastholde og tiltrække kunder uden et stærkt brand.

Formålet for ”Få det nu fixet” har derfor været at bygge et stærkt brand, der kan løfte både den emotionelle tilknytning, sejre på vitale brandassociationer og øge kundestrømmen.

I den indledende og strategiske proces blev der defineret tre centrale KPI’er:
• Løfte brand esteem og tillid (ambition: +100%)
• Øge omsætning fysisk og online (+40%)
• Vinde markedsandele og drive kundetrafik (+10%)

Platformen blev fra begyndelsen designet til at være holdbar, udvidelsesparat og effektiv i et transnationalt perspektiv. Dette har gjort det muligt at overføre konceptet til både Norge og Sverige, hvor jem & fix i de tilsvarende år for den løbende investering i brandplatformen har vækstet sin tilstedeværelse.

Målgruppe og målgruppeindsigt

Langt de fleste danskere kender følelsen af at have et eller flere gør-det-selv projekter i hjemmet, som man hverken har mod på eller overskud til at påbegynde.

Den centrale målgruppeindsigt for kampagnen har været: Vi vil gerne fikse ting, men vi udsætter det, fordi det virker besværligt, dyrt eller uoverskueligt. jem & fix' mission blev derfor ikke bare at sælge skruer og spartel, men at motivere danskerne til at komme i gang med deres gør-det-selv projekter.

I stedet for at segmentere snævert, prioriterede vi en bred dækning ud fra en vækst- og penetrationsstrategi. Derfor er kampagnens karakterer ikke bare reklamefigurer. De fungerer som spejle af os selv, vores naboer, vores familier. Det gør kommunikationen varm, vedrørende, humoristisk og genkendelig, hvilket har vist sig at have en både udvidende og inkluderende effekt på jem & fix’ målgruppe.

Humoren blev en central målgruppeindsigt og det rigtige værktøj til at skabe følelsesmæssig resonans i en rationel kategori. Brandplatformen har appelleret bredt – og har især forbedret brandopfattelsen blandt kvinder og unge – og har formået at vækste den realiserede ad-likng med 44% og brandassociationen ”trustworthy” med 45%-point.

Timing og Dosering

Brandplatformen er blevet aktiveret med stor præcision og et klart fokus på mediernes sammenspil. TV og online video har fungeret som det kreative og emotionelle omdrejningspunkt, hvilket i høj grad har bidraget til gennemslagskraft og den brede dækning. Radio, print og et flerfacetteret miks af digitale medier har hver især bidraget til at forstærke platformens elementer samt etableret genkendelse på tværs af karaktererne, de ikoniske gule farver, ”Få det nu fixet” som slogan mv.

Mediestrategisk er foråret blevet prioriteret som årets vigtigste periode med høj synlighed, drevet af sæson, påskehandel og øget aktivitet på boligmarkedet. Dertil har aktiveringen af og investeringen i ”Få det nu fixet” været en helårlig og kontinuerlig indsats.
Platformen er løbende blevet justeret og optimeret med afsæt i data og indsigt. Budskaber og medier er blevet tilpasset med målet om at balancere den salgsaktiverende effekt og den langsigtede brandopbygning. Balancen har været afgørende for evnen til både at skabe top-of-mind-position og sikre vedvarende kommerciel fremgang.

Strategi

Strategien har taget afsæt i erkendelsen om, at en høj brandpræference er mere værdifuld end en ensidig lavprisopfattelse. For jem & fix var det derfor essentielt at differentiere sig fra markedets øvrige aktører, og det krævede en platform, der kunne skille sig ud og holde fast over tid.

”Få det nu fixet” blev svaret. Et koncept, der balancerer det taktiske med det emotionelle og bruger humor, varme og genkendelighed til at gøre lavpris levende. jem & fix har skabt en karakterdreven platform, der er langtidsholdbar og agil nok til at rumme både taktiske tilbud og en samlende brandfortælling. Og vigtigst af alt, så har jem & fix skabt en genkendelig og humoristisk stemme, som målgruppen kan se igen og igen og grine med.

Mediestrategien er blevet eksekveret og designet med afsæt i en channel led-strategi, som er blevet planlagt med afsæt i en pulserende investeringsstrategi. TV/OLV har bidraget til dækningen og den emotionelle brandopbygning, mens mediemiksets øvrige medier har suppleret med både målbare salg, engagement og mer-dækning. Det har været en strategisk grundpille at realisere positive synergieffekter og en høj grad af genkendelighed mellem kanalerne i mediemikset, så brandplatformen er blevet betragtet som et tilbagevendende og genkendeligt møde med brandet.

Resultater

“Få det nu fixet” har leveret markante og langtidsholdbare resultater, både for brandet og for forretningen.

Brand KPI’er:
• Brand esteem (defineret som den synlige respekt for brandet, drevet af en sund diskurs) er vækstet med mere end 139% fra 2018 til og med 2024.
• Ad liking er steget med 44% siden 2018.
• Stigning i brandassociationer siden 2018:
• +41 procentpoint på ”trustworthy”
• +38 procentpoint på ”best brand”
• +66 procentpoint på ”cares about customers”.
• 64% af danskerne associerer kampagneuniversitet med ordet "sjov"
• 95% i brandgenkendelse – en markant styrkelse af både hukommelse og følelser omkring brandet.
• Ingen tegn på faldende effekt. Creative fatigue udebliver, trods lang levetid
• jem & fix huskes først i kategorien (Memory Blocking Index) og har nu den største andel af brandsøgninger (Share of Search)

Forretningsresultater:
• Butiksomsætning er steget med +50% fra 2018 til og med 2024, mens markedet har oplevet en tilbagegang.
• Kundestrømmen i butikkerne steget med +17%.
• Webshopomsætningen er øget med over 150%
• Trafikken til webshoppen er vokset med over 200%
• jem & fix har vundet markedsandele og er nu markedsleder i Danmark med en andel på 35%

“Få det nu fixet” fortjener at blive hædret, fordi den ikke er en kortvarig engangssucces. Den er beviset på, at mod, humor og strategi kan skabe værdi, brandpræference og forretningsvækst.

jem & fix

Anette Breith Mortensen

Digital Team Manager

Mette Frost Schrøder

Offline & Content Team Manager

Mille Toft Schou

Head of Marketing & E-commerce

Carat x Uncle Grey

Nicolai Adamsen

Digital Client Director

Cecilia Jonasson

Executive Director

Gitta Steffensen

Executive Director

Morten Søgaard Nielsen

Client Director

Signe Aas Dam

Senior Account Manager, Uncle Grey

Amalie Bernhoft

Account Manager, Uncle Grey

Lars Samuelsen

Creative Chairman, Uncle Grey

Samarbejdspartnere


Watch Video

Oplever du problemer med votering?

Nedenstående kan afhjælpe dine udfordringer.