Hvordan bøjes bus?

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

for

Ordbogen.com

Kategori :

Startdato:

07/04/2025

Slutdato:

30/04/2025

Hvorfor er denne kampagne en vinder

Kampagnen er en vinder, fordi den på legende vis forener medie og budskab i ét bøjeligt greb. Ved at placere sætningen "hvordan bøjes bus?" henover bussens knæk, aktiveres både en grammatisk dobbeltbetydning og det fysiske design af selve bussen. Det gør kampagnen kort, umiddelbar og skarp- præcis som spørgsmålet den stiller.

Kampagnens formål

Flere og flere studerende bruger AI som ChatGPT i skolen, men det er ikke altid, man får korrekte eller troværdige svar, især ikke når det handler om retskrivning. Det er vigtigt at kunne skrive rigtigt, og det kræver gode værktøjer. Kampagnen “Hvordan bøjes bus?” har til formål at vise studerende, at ordbogen.com er et pålideligt sted at få hjælp til stavning, bøjning og oversættelse.

Målgruppe og målgruppeindsigt

Kampagnen henvender sig til studerende, der bevæger sig i det offentlige rum – hvad enten de er på vej i skole eller på vej til en café for at læse op. Buslinje 2A er valgt, fordi den kører gennem det centrale København, hvor mange studerende dagligt færdes

Timing og Dosering

1 bushøjreside i 4 uger

Strategi

Strategien er at være så relevant som muligt, både i valg af medie og timing. Ved at bruge buslinje 2A, som mange elever dagligt bruger eller ser i København, møder vi målgruppen på det rigtige sted og på det rigtige tidspunkt.

Resultater

I en i perioden på 4 uger fik bussen 242.566 eksponeringer.
Budskabet er blevet set af titusindvis af mennesker i Københavns gader i løbet af de fire uger, hvor den var på gaden. Bussen blev herudover delt af flere på sociale medier

Ordbogen.com

Jamila Bergsby

Marketing koordinator

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

Mikkel Skotte

Kreativ

Mathilde Liv

Kreativ

Jesper Hansen

Tutor

Samarbejdspartnere


Billeder

Oplever du problemer med votering?

Nedenstående kan afhjælpe dine udfordringer.