Har du husket rejsebogen?

-

for

Saxo.com

Kategori :

Startdato:

13/10/2023

Slutdato:

22/10/2023

Hvorfor er denne kampagne en vinder

Kampagnens ambition var at minde de rejsende i Københavns lufthavn om, at de med Saxo-appen kan tage rejsebogen med i lommen og dermed et underliggende mål om at tiltrække nye medlemmer til Saxos bog- og lydstreamingtjeneste.

Kampagnen skal vinde, fordi den i sin udførsel ganske enkelt er enestående, idet der ikke tidligere i Københavns Lufthavn er skabt kampagner, der på samme måde kreativt udnytter lufthavnens data kombineret med skærmenes placeringer og som samtidig følger den rejsendes færden gennem lufthavnen med sit budskab. Denne kampagne evner at tale direkte ind i den konkrete forbrugersituation og tilpasser sig løbende og automatisk den enkeltes brugerrejse gennem Københavns lufthavn med en helt unik timing baseret på et enormt datagrundlag, som ikke umiddelbart er set før.

Kampagnens formål

Saxos kampagne ‘Har du husket rejsebogen?’ fortjener at vinde Kreativ Outdoor Prisen for en helt særlig innovativ brug af data matchet med indhold og outdoor-placeringer i et teknisk komplekst set-up.
Kampagnens output kan til forveksling ligne en traditionel outdoor, mens eksekveringen heraf var alt andet; både hvad angik teknik, timing og antallet af visninger.
På baggrund af information om Københavns lufthavns afgangsdata indhentet via API blev der til denne specifikke kampagne udviklet en dynamisk HTML-’motor’, der kunne kontrollere og effektuere indholdet på lufthavnens Digital Out Of Home (DOOH) departure-skærme og dermed levere real-time 3D-spots målrettet de afgående flys destinationer.
Saxo har sikret sig eneret til de digitale udgaver af den ikoniske Turen går til-serie, som derfor også er en betydelig differentiator i bogstreamingmarkedet. ‘Turen går til’-bøgerne findes i mere end 100 varianter, hvoraf 66 matchede en destination med flyafgang fra Københavns Lufthavn i perioden. Derfor giver netop lufthavnens DOOH-placeringer også en helt unik mulighed for Saxo for at fremvise en vigtig USP direkte ned i den relevante målgruppe.

Essentielt for kampagnens succes var timingen af den enkelte rejsendes møde med kampagnespots på turen gennem lufthavnen. Dette initieredes ved alle spots, man møder ifm. at skulle passere security (dwell time), hvilket kampagnemotoren timede med ca. 2-2,5 time førend de respektive flyafgange. Når den enkelte afgang ændrede status til ‘to gate’, skiftede de relevante skærme på vej til og omkring gaten til visning af et matchende Turen går til-spot.

Dette kombineret med en ideel timing i en af de absolut mest intense rejseuger, hvor forecastet lød på mere end 850.000 rejsende skulle igennem lufthavnen mellem fra den 13. til 22. oktober.

Resultaterne taler også deres tydelig sprog: 3228 flyafgange blev tracket i den tid i kampagneperioden, der resulterede i 95.000 unikke spots i løbet af blot 10 dage. Dertil kommer en stigning på 76 % i forbruget af e- og lydbøger i Saxo-appen i perioden.

Målgruppe og målgruppeindsigt

Danske rejsende i Københavns lufthavn
Vi ved bl.a. fra Saxos egne læseundersøgelser, at mange primært læser, når de er på ferie, mens mange også bevidst tilvælger de digitale udgaver af bøger for at spare plads i bagagen. Her er Saxos streamingkatalog af e- og lydbøger et oplagt valg ifm. ferie og rejser.

Timing og Dosering

Efterårsferien 2023 / 13. oktober til og med 22. oktober.

Strategi

Kampagnens strategiske afsæt har været at tilgodese det umiddelbare behov hos forbrugeren i den specifikke situation med mål om at tiltrække nye medlemmer til Saxos streamingtjeneste og samtidig promovere det eksklusive indhold, Saxo råder over. Kampagnens indhold udnytter synergien mellem brugerrejsen, outdoor-placeringerne samt det promoverede produkts egenskaber i et perfekt timet og dynamisk kampagne-setup.

Resultater

• 38 % stigning i antallet af konsumerede e-bøger sammenlignet med uge 42, 2022.
• 88 % stigning i antallet af konsumerede lydbøger sammenlignet med uge 42, 2022.
• Totalt 76 % stigning i antallet af konsumerede digitale bøger sammenlignet med uge 42, 2022.

Saxo.com

Christian Milbrat

Head of Marketing

Anne-Lise Jacobsen

Head of Content & Creative

Peter Tveskov

Motion Designer

Isabella Dupont

Marketing Campaign Manager

Christine Fangel

Copywriter

-

-

-

Samarbejdspartnere

Clear Channel
Leverandør

Billeder

Watch Video

Oplever du problemer med votering?

Nedenstående kan afhjælpe dine udfordringer.