”Fællesskabets genklang” – den der følelse af et smil, der breder sig på læben, når du bliver set og mødt blandt andre, som er ligesom dig. Det var præcis den følelse, som gør, at denne kampagne er en vinder, fordi den med dyb medlemsindsigt, humor og et glimt i øjet forvandlede et bredt og generisk medie til en nærværende, personlig og lokal platform, som fik den enkelte modtager til at føle sig som en del af fællesskabet.
Med dyb indsigt i Club Matas’ købsdata, stærk lokal indsigt og knivskarp copywriting formåede vi at engagere folk i en flad plakat i en grad, så de stoppede op, delte billeder og sagde: ”Den kampagne, den handler om mig.”
Vi brugte mediets overordnede bredde til at favne hele medlemsbasen (og flere til), imens vi udnyttede den instrumentalitet, der ligger i, at du møder OOH på gaden i dit lokalområde, til at gøre budskabet nærværende og lokalt. En kombination, som viste sig at ræsonnere endog rigtig godt hos målgruppen, som gav igen ved at dele budskaberne på sociale medier og skabe samtale mellem mennesker – med Matas som facilitator.
En af Danmarks største kundeklubber rundede medlem nummer 2 millioner, og det skulle naturligvis markeres! Men i stedet for en taktisk her-og-nu-kampagne med ekstra skarpe priser, som er glemt igen i morgen, ville vi gerne kommunikere til medlemmerne, at vi kender dem, og at vi er der med dem – at Club Matas er mere end et fordelsprogram.
Vi ønskede at vække fællesskabsfølelsen blandt vores medlemmer og at give dem et smil på læben gennem en kærlig, humoristisk kampagne.
Kampagnen var en hyldest til vores 2 millioner dejlige medlemmer! Og i Matas kender vi vores medlemmer. Vi ved, hvad, hvor ofte, i hvilken rækkefølge og hvornår de køber – men vigtigere endnu: Vi forstår, hvordan det siger noget om deres liv og vaner. Og så fandt vi deres fællestræk. For selvom Club Matas ”bare” er en medlemsklub, så viser data med al tydelighed, at vores medlemmer har mere til fælles, end de sikkert går og tror.
På den indsigt byggede vi derfor en hyldestkampagne, hvis primære formål var at vise medlemmerne, at Matas – på trods af et landsdækkende netværk, som skaber convenience – stadig er den hyperlokale sparringspartner, som kender sine medlemmer helt ind til benet.
Kampagnen blev afviklet i september 2024, og vi lagde alle æg i en to-ugers OOH-kurv for at sikre den nødvendige bredde, som kunne skabe samtale – men også muligheden for den lokale kommunikation, som var en af hjørnestenene i kampagnen.
CRM gone Outdoor. Hvordan gør man personaliseret kommunikation til en samtalestarter? I stedet for at sende et personligt budskab til den enkelte, lod vi de lokale indsigter leve i det offentlige rum – og ramte bredt med præcision.
Strategien byggede på en enkel erkendelse: Når du møder folk fysisk, midt i deres hverdag, har du én chance for at skabe relevans. Derfor skulle budskabet ikke være generelt – det skulle føles som noget, der kun kunne hænge netop dér.
Vi tog derfor vores knastørre data og omsatte den til noget, som fik folk til at føle – og derfor til at dele.
Kampagnen skabte ikke bare synlighed – den skabte samtale.
Vi oplevede massiv organisk spredning – blandt andet via Anders Hemmingsen, men også personlige delinger, hvor folk delte “deres” budskab med stolthed.
Målinger viste samtidig øget brandliking i perioden efter kampagnen, og med denne kampagne beviste vi, at én kanal – brugt strategisk og kreativt – kan levere både emotionelt engagement og forretningsmæssig effekt.
Som en bonus leverede kampagnen nemlig tilmed en ROI på 5,4 på det kortsigtede salg.