Næsten dagligt bliver sportsfans bombarderet med reklamer fra forskellige spilfirmaer, de fleste af dem er generiske, og bortset fra de anvendte farver, har de meget få differentierende faktorer. Men vi ved, at fodboldfans leder efter forskellige typer indhold, for eksempel sidder sportsfans i dag ikke nødvendigvis og ser Onside klokken 20 søndag aften på tv, men forbruger i stedet indhold gennem online-kanaler, fan-fællesskaber på Facebook og influencers på Instagram. Det var ud fra denne virkelighed, at vi fandt frem til, at løsningen skulle have et socialt fokus og passe naturligt ind på netop disse kanaler.
Oddset fik en naturlig synlighed og tilstedeværelse (for at minde forbrugeren om deres produkter) i alle de konstante online dialoger, der findes rundt omkring i sportens verden generelt og i særdeleshed i fodboldens verden.
For at skabe en så relatérbar løsning, som muligt, lånte vi, mere eller mindre direkte mekanismer og sprog fra Youtubere og Instagram-influenter, tilsatte en god portion ironi og sarkasme og skabte en fiktiv sports-influent (så det ikke handlede om at bruge en influent som medie, men faktisk at skabe et ownable brand asset, som var en "influent"), der kunne tappe ind i de mest aktuelle trends og samtaler inden for sportens verden, som kunne agere hurtigt og humoristisk med videoer om weekendens kommende og overståede begivenheder. En influent, der naturligvis, i første afsnit, indgår et betalt samarbejde med Oddset!
To gange om måneden udgiver Allan en video på Oddsets sociale kanaler, hvilket skaber en unik dialog omkring relevante sportsbegivenheder.
Influenten Allan, blev skabt i samarbejde med komiker Rasmus Wallbridge, der med sin jyske karakter spiller en glødende AGF-fan, der uheldigvis er kommet til at bosætte sig i Hovedstaden, og dermed skal forholde sig til både FCK og Brøndby fans i det daglige – ikke noget der passer Allan specielt godt. Allan har startet sin egen vlog (udtalt V log) på Facebook og Instagram reels, hvor han kommenterer på alt fra fodboldkampe, nationalt som internationalt, giver forudsigelser på kommende transfers og taler om emner, der rører sig inden for fan-verdenen. Og så skal Allan enkelte gange – pga. hans aftale med Oddset – kommentere på utidige sportsgrene såsom cykling og håndbold.
Videoernes indhold blev fastsat på baggrund af relevante sportsnyheder og internetfænomener, så vi konstant sikrede, at indholdet var relevant og relatérbart for målgruppen. F.eks. når Allan fortalte om, hvordan man er en god fodboldfan ovenpå en masse fanoptøjer hos danske superligafans; hvordan man klarer julefrokost hos familien, når der er Premier League fodbold og Boxing Day, eller når der pludselig skal cykles Tour De France på dansk jord.
Alle gange har Allan været på pletten og bidraget med underholdende, indsigtsfulde og relatérbare pointer, som har kunne bruges som indspark til alle de samtaler, der allerede foregår blandt målgruppen.
Kommunikationen har ikke været styret af kampagneuger og samspil med butiksdisplay og andre ”sædvanlige” mekanismer, men efter hvornår der har været et relevant emne og anledning til at tale. På den måde har vi formået at skabe kommunikation som Oddset i langt højere grad giver til sine følgere – frem for udelukkende at stopfodre dem med taktiske budskaber om odds og priser hos konkurrenterne.
Formålet med Allan-videoerne var at skabe engagement hos målgruppen, for på den lange bane at sikre relevansen af Oddset brandet, og på den korte bane, interessen for Oddsets taktiske spor og aktuelle tilbud. Det lykkedes over al forventning.
Allan-indholdet har outperformet alt andet Oddset indhold siden 2022 på:
Engagement rate for AMA indhold er derved 55% højere end for andet indhold fra Oddset.
Visningstid (time-spend-with-brand) - antal minutter set, 2.399.334 minutter.
Ad recall lå gennemsnitlig 51% højere end tidligere sammenligneligt kampagneindhold fra Oddset.
Målt op mod industri-benchmarks for engagement, lå Allan-indholdet med en gennemsnitlig performance, der var 31 gange bedre end, hvad man kan forvente af den type indhold.
Alle Allans videoer er blevet kommenteret og delt i stor stil på tværs af Facebook og Instagram
Allan er blevet et kulturelt fænomen og refereres til i samtaler mellem sportsinteresserede og han genkendes nu på stadions og gader i det ganske danske land.
Og prøv så selv at hop ind på Oddsets Facebook eller Instagram profil, og find en video med Allan. Hvis du er sportsfan – allerbedst fodboldfan, så se om du ikke kan genkende præcis den følelse af et smil i maven. Man får lyst til at dele oplevelsen med sin ven Tommy, ik? Vi er sikre på, at han vender tilbage med et: ” ”Muuuah ha haa, genialt – det er sgu fuldstændig, som at se os inden kampen i går” ….