Flere smil i Parken

FCK Media, 3 & SMILfonden

for

F.C. København

Kategori :

Startdato:

18/11/2022

Slutdato:

30/04/2023

Hvorfor er denne kampagne en vinder

Kampagnen skal vinde Rambukken, fordi den har skabt endnu flere smil i Parken og været med til at gøre en forskel og give unikke oplevelser for SMILfondens børn og familier, der ellers ikke har mulighed for at få mange af de oplevelser, som Parken tilbyder.

Kampagnen har samlet (F.C.) Københavnerne og skabt endnu flere smil i Parken ved at aktivere et af sportens største partnerskaber og brugt dette som platform til at skabe opmærksomhed omkring og midler til SMILfondens arbejde med kronisk syge børn på tværs af diagnoser. Ikke alene i gængse fodboldmålgruppe, men med bredt nationalt fokus, hvilket er er i overensstemmelse med partnerskabets ambitioner.

Flere Smil i Parken-kampagnen har på fornemmeste vis flettet Parken og F.C. Københavns strategiske ambitioner sammen med stadionpartner, 3 og deres målsætninger, og sammen aktiveret partnerskabet med henblik på at benytte partnerskabet som platform til at skabe positiv forandring, samt understøttet målet om at skabe præference for 3.

For Parken, F.C. København og 3 er samarbejdet med SMILfonden en naturlig del af et øget fokus på at åbne Parken op og lade hele Danmarks nationalstadion danne ramme om endnu flere, mindeværdige oplevelser. Parken er et særligt rum for oplevelser, der emmer af smil og fællesskab – og det ønskede vi at tilbyde SMILfondens børn og familier i hele landet.

Samarbejdet mellem 3 og Parken er bl.a. indgået for at give hele den danske befolkning friheden til at få oplevelser på banen og på mobilen samtidig. Den samme vision har også været gældende for samarbejdet med SMILfonden, hvor familierne grundet deres svære situation ikke har samme muligheder for at deltage i de store oplevelser, man kan få på Danmarks nationalstadion.

Kampagnens formål

Formålet med kampagnen var at støtte en god sag og være med til at gøre en forskel for børn og familier, som ikke har samme muligheder, som den gængse dansker. Desuden formåede vi med samarbejdet at aktivere partnerskabet mellem 3 og F.C. København/Parken med fokus på at synliggøre de fælles ambitioner om at forbinde mennesker folk i Parken, som et samlingssted for de største oplevelser og gøre en forskel. Derudover et formål om at benytte et af landets største partnerskaber som en platform for positiv forandring.

3’s formål med partnerskabet Parken er at bidrage til at skabe endnu flere unikke, digitale oplevelser for danskerne, når de besøger Danmarks nationalarena. Det har projektet med SMILfonden bidraget positivt til, og det har været en fornøjelse at være en del af at gøre en forskel for familierne.

Målgruppe og målgruppeindsigt

Målgruppen for kampagnen var et bredt udsnit af danskerne. Primært fokuseret omkring dem med et kendskab til Parken, F.C. København og teleudbyder, 3. Målet var at udkomme bredt for at aktivere partnerskabet med 3, der dækker hele landet og synliggøre Parken som Danmarks nationalstadion og hjem for de største kulturelle oplevelser.

Med F.C. København som en ekstra komponent, var F.C. Københavns store fanbase – hvor størstedelen er baseret i og omkring København – ligeledes en del af den primære målgruppe. Med sportens evne til at samle folk og den store mediebevågenhed omkring fodbold og i særdeleshed F.C. København, var indsigten netop også, at denne komponent ville bidrage betragteligt til bred, national opmærksomhed på kampagnen.

At forbinde folk i og til Parken og skabe store oplevelser er nøgleord i F.C. København, Parken og i samarbejdet med 3. Ét er at sige det, noget andet er at gøre det.

Som nordens største fodboldklub, Danmarks nationalstadion og et af de største teleselskaber, er der en forventning fra omverdenen om at være sit ansvar voksent. F.C. København er mere end en fodboldklub. Med strategien ’Vi er København’ skabes en forventning fra fanbasen om, at man tager ansvar for byen og dens borgere. Partnerskabet mellem Parken, 3 og F.C. København skaber en platform, der rækker udover events i Parken. En platform, der kan skabe forandring og forbinde folk til de store oplevelser. Og en platform, der kan løfte andre – i dette tilfælde SMILfonden.

Fra et kommercielt perspektiv, så viser indsigter i F.C. København, at F.C. Københavnerne er mere tilbøjelige til at vælge klubbens partnere og sponsorer til, hvis disse har i sinde at gøre en forskel for klubben og byen, og evner at sætte handling bag ord. Kan et givent produkt/service fra en sponsor matche øvrigt udvalg på parametre som pris og kvalitet, så bliver sponsoratet, og hvordan det aktiveres, væsentlige faktorer ift. øget overvejelse og præference.

Timing og Dosering

Første nedslag i projekt Flere SMIL i Parken blev præsenteret i november 2022. Formålet her var at præsentere målgruppen for ambitionerne i partnerskabet mellem 3 og F.C. København & Parken. Projektet blev italesat, ligesom kommende nedslag blev introduceret – deriblandt SMIL-dagen. SMILfonden blev ligeledes præsenteret som en del af projektet, ligesom foreningens arbejde og formål blev fremhævet.

Næste fase var videoserien; "Spørgsmål der får SMILET frem". En videoserie, hvor børn fra SMILfonden kunne stille spillere fra F.C. København lige de spørgsmål, de havde lyst til. Målet var at etablere SMILET som et gennemgående tema, samt at introducere de børn og familier, for hvem projektet er søsat. Grundet deres sygdom, kunne flere af børnene ikke være fysisk til stede, hvilket gav det muligheden for at aktivere 3s arbejde med at forbinde folk vha. diverse teknologier, da flere af børnene deltog via internetforbindelse.

Det store nedslag i kampagnen var SMIL-dagen i Parken, som blev præsenteret i april 2023. Her blev projektet genopfrisket, samtidigt med, at SMIL-dagen og de forskellige aktiviteter på dagen blev offentliggjort. Deriblandt de unikke spillertrøjer designet af børn fra SMILfonden. I perioden op til SMIL-dagen udkom F.C. København med adskillige indslag omkring SMIL-dagen. F.eks. et indslag fra SMILET – SMILfondens værksted på Rigshospitalet, hvor flere af F.C. Københavns spillere var på besøg for at se og høre mere om de trøjer, som børnene havde designet til den helt særlige kamp.

Kulminationen var SMIL-dagen i Parken til F.C. Københavns kamp mod Viborg FF den 16. april 2023. Foruden de specialdesignede kamptrøjer, var der også besøg fra børn fra SMILfonden, der skulle gå med spillerne på banen. Navneopråbet fra Parkens stadionspeaker var ligeledes erstattet med opråb fra SMIL-børnene via video på Parkens storskærme.

Kamptrøjerne kom på auktion hos Lauritz.com ved kampstart, hvor alle indtægter gik til SMILfonden. Det var også muligt at donere til SMILfonden, hvilket blev synliggjort via sociale medier og storskærmene i Parken. De originale trøjedesigns – lavet af børn fra SMILfonden – blev udstillet i FCK Fanshop og i Parkens loungeområder, hvor gæster kunne læse historien bag de særlige designs.

Auktionen løb en uge, hvorefter vi stod med et samlet bidrag til SMILfonden på 478.396 kroner inklusive donationer fra Parkens gæster, samt et stort bidrag fra F.C. Københavns spillertrup.

Kampagnens første forløb blev afrundet med en større opsamling på SMIL-dagen, der udkom den 21. april 2023, hvor alle de store oplevelser fra den store dag i Parken kunne give endnu flere smil.

Strategi

Ambitionen med ”Flere SMIL i Parken” – et samarbejde mellem SMIL-fonden, 3 og F.C. København/Parken, er at give syge børn og deres familier unikke oplevelser i Parken, som ellers ikke ville være muligt for dem.

Strategien tog afsæt i partnerskabet mellem F.C. København/Parken og 3 og den bagvedliggende strategi: at forbinde folk til de store oplevelser i Parken. Projektet blev igangsat for at fremhæve oplevelserne i Danmarks nationalstadion og markere partnerskabet med 3, som en motor for netop at opnå dette.
Ligeledes tog strategien udgangspunkt i, at et samarbejde som dette, ville skabe opmærksomhed udover i en fodboldkontekst, og være med til at øge kendskabet og skabe positive associationer til 3, F.C. København/Parken og SMILfonden.

SMILfonden er en velgørende forening, hvis vision er at give børn med alvorlige og kroniske sygdomme på tværs af diagnoser et bedre liv. Måden de gør dette på, er ved at give børnene samt deres familier en pause fra sygdom gennem sociale aktiviteter. SMILfonden omfavner alle børn og deres familier, og er f.eks. til stede med kreative værksteder (SMILET) både i København og i Århus.

SMILfonden i København ligger på Rigshospitalet, der ligesom Parken danner ramme om Fælledparken, og man kan fra Rigshospitalet altid følge med, når der lyder jubel og god stemning fra Parken. SMILfondens vision stemmer overens med F.C. Københavns ønske om at gøre mere for alle F.C. Københavnere – uanset hvor man er født, samt Parkens overordnede formål om at skabe store oplevelser og minder for alle.

3 og F.C. København/Parken vil sammen kunne tilbyde SMILfondens familier unikke oplevelser, sætte fokus på organisationen overfor begge parters målgrupper, hvilket vil for både 3 og FCK/Parken skabe positive associationer samt fremme lysten til at støtte dem, der sammen støtter noget større.
3’s nye univers, 3Family, der blev lanceret sideløbende med projektet, passer ligeledes godt ind i projektet, da det netop går ud på at samle familien og dermed opnå fordele, hvilket passer med det overordnede mål for SMILfonden – at samle familierne og give dem oplevelser for livet.

Resultater

Det primære mål var at skabe store oplevelser for børn og deres familier, som er og har været meget igennem. Dette blev indfriet vha. samarbejdet med SMILfonden, hvor børnene og familierne blev involveret i diverse aktiviteter med nogle af deres store idoler fra F.C. Københavns spillertrup. Derudover gav 3 SMILfonden mulighed for at give børnene og deres familier adgang til Parken gennem sæsonen, med VIP-billetter til alle hjemmekampe i sæsonen, og på SMIL-dagen i 3’s eksklusive Skybox.

Med målet om at nå bredere ud end til den F.C. Københavnske fanbase, var et af kampagnens helt væsentlige delmål at opnå omtale i brede, nationale medier. Dette blev indfriet undervejs, hvor flere medier så som TV2, Ekstrabladet og Eurosport bragte historien omkring SMIL-dagen og de helt særlige trøjer og deres formål. Discovery, som dækkede kampen, havde ligeledes et live-interview omkring SMIL-dagen og de særlige trøjer med i optakten til kampen.
Et andet opfyldt delmål var, at F.C. København/Parken og 3 ville benytte partnerskabet som platform til at gøre en forskel – i dette tilfælde for SMILfonden og de børn og familier, de arbejder for. Med kampagnens bidrag til øget opmærksomhed og kendskab til SMILfonden, banes vejen yderligere for, at SMILfonden kan få flere midler til at gøre en endnu større forskel for syge børn på tværs af diagnoser.

For at sætte handling bag ord, var det også målet med kampagnen at skaber et større økonomisk bidrag til SMILfonden som velgørende forening. Dette blev tilvejebragt via donationer fra Parkens gæster på SMIL-dagen og hele F.C. Københavns spillertrup, samt via en auktion på de helt særlige kamptrøjer, som var designet af SMILfondens børn. Alt i alt indbragte det en samlet sum af næsten 500.000 kr. til SMILfonden.

Samarbejdet mellem 3, SMILfonden og F.C. København/Parken udkom primært via et massivt, organisk medietryk på tværs af alle F.C. Københavns digitale kanaler, samt i Parken ifm. en af Mesterskabsspillets afgørende kampe. Foruden den brede nationale omtale, SMILfonden og 3’s distribution af indhold relateret til kampagnen, har Flere SMIL i Parken-kampagnen opnået en samlet organisk reach via F.C. Københavns sociale medier (Facebook, Instagram, TikTok, LinkedIn, Twitter & YouTube) på over 3,6 mio, ca. 200.000 interaktioner og over 1 million videovisninger. Særligt indholdet omkring SMIL-dagen drev de flotte tal i F.C. Københavns kanaler, hvor f.eks. en deling af SMILfondens børn, der råber spillernes navne op i Parken, i skrivende stund har genereret næsten 150.000 organiske visninger alene på TikTok.

F.C. København

Mads Poulsen Jefsen

Marketing Director

Emilie Langkilde

Partnership Activation Manager

Kristoffer Skadhauge

Content Producer

Johan Andersen

Marketing Projektleder

Andreas Højberg Andersen

Video Producer

Mathias Sørensen

Video Producer

Konstantin Dörner

Film- og TV-produktionstekniker Elev

Niclas Dam

Grafiker

Rasmus Mathiesen

Head of Event & Hospitality

FCK Media, 3 & SMILfonden

Mads Poulsen Jefsen

Marketing Director, FCK Media

Emilie Langkilde

Partnership Activation Manager, FCK Media

Kristoffer Skadhauge

Content Producer, FCK Media

Johan Andersen

Marketing Projektleder, FCK Media

Andreas Højberg Andersen

Video Producer, FCK Media

Mathias Sørensen

Video Producer, FCK Media

Konstantin Dörner

Film- og TV-produktionstekniker Elev, FCK Media

Niclas Dam

Grafiker, FCK Media

Chalotte Bak

Senior Brand Manager, Partnerships, 3

Søren Rinnov Østergaard

Vice President, Consumer Market, 3

Ida Von Huth Friis

Kommunikationschef, PR & Communication, 3

Sisse Fisker

Bestyrelsesformand, SMILfonden

Carina Winther

Partnerskabsansvarlig, SMILfonden

Birgitte Leuranguer

Chef for Kommunikation og Fundraising, SMILfonden

Lea Curdt Østerby

Digital Kommunikation, SMILfonden

Samarbejdspartnere

Lauritz.com
Auktionshus

Watch Video

Oplever du problemer med votering?

Nedenstående kan afhjælpe dine udfordringer.