FCK Forever

Twenty

for

F.C. København

Kategori :

Startdato:

08/07/2024

Slutdato:

29/09/2025

Hvorfor er denne kampagne en vinder

FCK FOR EVIGT er en vinder, fordi den omsætter en indsigt om sin målgruppe til en kampagne med dobbelt effekt – både brandmæssigt og samfundsmæssigt. I stedet for en traditionel trøjelancering valgte F.C. København og adidas at adressere et reelt problem blandt fans: Mange – særligt mandlige – FCK-fans udsætter lægebesøg, men møder trofast op på stadion.

Denne kampagne bryder med konventionerne ved at rykke lægen ud på stadion og gøre klubbens nye spillertrøje til mere end bare merchandise. Resultatet er en kampagne, der ikke kun skaber fan-engagement og PR-værdi, men også kan gøre en konkret forskel i folks liv.

Kampagnens formål

F.C. København ønskede at gøre op med den klassiske måde at lancere en spillertrøje på. I stedet for blot at afsløre et design og sende fansene direkte i webshoppen, ville klubben og adidas skabe noget, der føles anderledes – noget, der involverede fansene fysisk, følelsesmæssigt og socialt.

Målet var at bruge den nye hjemmebanetrøje som en platform for en større samtale. I dette tilfælde: en samtale om helbred og ansvar – med udgangspunkt i et simpelt, men livsvigtigt budskab: husk at få tjekket dit helbred. Ved at koble trøjelanceringen til muligheden for at få foretaget et gratis sundhedstjek, ville F.C. København ikke blot give fans en ny trøje, men også give dem noget at tænke over – og noget at tage med sig videre.

Målgruppe og målgruppeindsigt

Mange danskere går sjældent til lægen – især ikke forebyggende. Det er veldokumenteret, og konsekvenserne er alvorlige. Omkring en million danskere lever med forhøjet blodtryk, og op mod en tredjedel ved det ikke selv. Tallene er klare. Problemet er, at de sjældent fører til handling.

Men der er ét sted, hvor mange danskere møder op igen og igen: Stadion. Her står de tæt, loyale og fuldt engagerede. Her prioriterer de deres tid. Her bakker de op – uanset modstanderen, uanset vejret. Og det var netop i den kontrast, kampagnens idé opstod: Hvis de ikke dukker op i venteværelset, men til gengæld møder op i Parken, hvorfor så ikke flytte sundhedstjekket derhen?

Ved at gøre sundhedstjekket til en del af den oplevelse, fansene allerede er en del af, kunne man fjerne noget af modstanden. Ingen formaninger. Ingen løftede pegefingre. Bare en mulighed – konkret, uformel og til at forstå.

Indsigten var derfor enkel, men kraftfuld:
Fodboldfans møder ikke nødvendigvis op i venteværelset – men de møder op på stadion.

Timing og Dosering

Kampagnen blev skudt i gang den med en launchfilm og en række videoer med spillerne, der inviterede fansene til at møde op ved FCK Fanshop i Parken til første aktivering. Her kunne man få foretaget et gratis sundhedstjek og modtage et eksklusivt “FCK for altid”-tryk på den nye hjemmebanetrøje.
Initiativet blev aktiveret i tre faser:

* Optil trøje lanceringen den 10. Juli hvor fans kunne komme til sundhedsscreening foran fanshoppen

*Under hjemmekampen mod AGF den 28. juli, hvor hele F.C. Københavns førsteholdstrup bar den nye hjemmebanetrøje med sær trykket på banen

*I forbindelse med World Heart Day den 29. september, hvor en dokumentarisk film viste nedslag og reaktioner fra de tidligere aktiveringer

Kampagnen blev teaset op til lanceringen via klubbens egne digitale kanaler samt eksterne PR kanaler og holdt i live i månederne efter gennem sociale medier, videoindhold og spilleraktivering – alt sammen uden brug af betalt medie. Spillerne og klubbens læge, Morten Boesen, spillede en aktiv rolle som ambassadører.

Strategi

Strategien byggede på to ting: en skarp indsigt i målgruppen – og tillid til klubbens egen platform. I stedet for at bruge mediebudget på klassisk reklame, valgte F.C. København og adidas at gøre selve trøjelanceringen til kampagnens motor. Sundhedstjekket blev adgangsbilletten til en særlig version af hjemmebanetrøjen – med et bankende hjerte trykt over brystet. Et konkret symbol på både klubkærlighed og sundhedsansvar.

Frem for at presse kampagnen ud via betalte medier, satsede man fuldt ud på egne kanaler, fansenes netværk og styrken i selve fortællingen. Det handlede ikke om rækkevidde for enhver pris – men om relevans, troværdighed og et budskab, der gav mening at dele.

Målet var at aktivere det fællesskab, der allerede findes omkring klubben. Ikke ved at pådutte et budskab, men ved at gøre det til en del af noget, fansene allerede er en del af. Derfor blev trøjen brugt som løftestang. Fans, der fik lavet et sundhedstjek af FCK’s sundhedsteam, kunne få en trøje, der viste, at de havde taget stilling.

Resultater

Over 750 sundhedstjek blev gennemført over tre dage.

30 % af deltagerne blev henvist til egen læge for yderligere undersøgelser – en gruppe fans med helbredsresultater, der viste forhøjet risiko for alvorlige sygdomme i fremtiden.

Kampagnen opnåede omtale i 16 globale publikationer, ud over nichemedier og digitale fællesskaber, og genererede over 11,5 millioner organiske visninger – alt sammen uden en krone brugt på mediespend.

Initiativet demonstrerede styrken i at kombinere kulturel indsigt, fankultur og samspillet mellem offline og online – for at skabe reel effekt, loyalitet og brand love.

F.C. København

Mads Jefsen

Marketing Director

Martin Nøhr

Merchandise & Retail Operations Manager

Kristoffer Skadhauge

Head of PR

Emilie Langkilde

Partnership Activation Manager

Andreas Højberg Andersen

Video Producer

Henrik Hallberg

Director PR & Brand Communications (adidas)

Annahita Mojarrad

Brand Communication Manager (adidas)

Twenty

August Rein

Project & Production Lead

Farah Dib

Creative Director

Lea Brisell

Creative

Ioana Lahr

Art Director

Casper Heide-Ottosen

Strategist

Thomas Bjerg

CEO / Client Director

Christina Holberg

Graphic Designer

Asbjørn Riis-Søndergaard

PR Consultant (GOODREL)

Mads Junker

DOP & Editor

Samarbejdspartnere


Billeder

Watch Video

Oplever du problemer med votering?

Nedenstående kan afhjælpe dine udfordringer.