CopenPay

Mensch

for

Wonderful Copenhagen

Kategori :

Startdato:

15/07/2024

Slutdato:

01/06/2025

Hvorfor er denne kampagne en vinder

Målet var at skabe en kampagne, der kunne få turister til at agere mere bæredygtigt og samtidig markedsføre København som en bæredygtig destination over for resten af verden. En komplet umulig opgave med det begrænsede mediebudget.

Så i stedet for en kampagne opfandt vi CopenPay – en model, hvor byens attraktioner belønner bæredygtige handlinger.

På den måde fik vi over 200 gange så meget earned media, som vi kunne have købt os til. Vi fik 70.000 turister til at gøre noget bæredygtigt for København midt i højsæsonen. Vi skabte gode oplevelser, fik flere til at vælge grøn transport og fik indsamlet tonsvis af skrald. Alt sammen med et mediebudget på under 1 mio. kr.

Som National Geographic skrev:
”The success has been recognized internationally and serves as a model for other destinations striving towards more sustainable tourism”

Kampagnens formål

1. Få turister til at aggere mere bæredygtigt i København
2. Formidl budskabet om at københavn er en bæredygtig destination til hele verden

Målgruppe og målgruppeindsigt

88 % af alle turister der besøte København ønskede at aggere mere bæredygtigt - men kun 22 % følte sig de gjorde det under deres besøg. Vi ønskede at mindske den forskel og samtidig appellerer til netop de turister i verden der ønsker at agere bæredygtigt på deres rejse.

Timing og Dosering

Med et begrænset mediebudget på under en mio, var vi nødt til at tænke innovativt.
CopenPay blev lanceret som et pilotprojekt i højsæsonen – netop dér, hvor vi kunne skabe størst effekt, og hvor behovet for et godt forhold mellem lokale og turister var vigtigst.

Projektet blev udrullet med de største attraktioner som Nationalmuseet og mindre aktører som byhaver, cykeludlejere og løbeklubber. Der alle blev partnere og aktiverede deres egne kanaler, hvormed vi øgede vores reach.

Vi udsendte en global pressemeddelelse målrettet store medier og relevante influencere, hvilket maksimerede vores earned media og gjorde CopenPay til verdens mest omtalte turismenyhed i højsæsonen.

Det begrænsede mediebudget blev koncentreret om nøgleadgangspunkter til København – særligt lufthavnen. Her mødte vi turisterne med vores initiativ og gav dem et venligt skub i retning af offentlig transport, så de kunne optjene deres første CopenPay med det samme.

Strategi

Over hele verden vokser frustrationen over masseturisme og turisters adfærd. I højsæsonen så vi protester i flere europæiske byer – i Barcelona gik det så vidt, at lokale sprøjtede turister med vandpistoler.

Vi så et behov for en ny tilgang. Derfor skabte vi CopenPay – et koncept, hvor bæredygtig adfærd bliver til en valuta. Gæster, der cykler, samler skrald, genbruger håndklæder eller hjælper med byens grønne rum, bliver belønnet med gratis oplevelser som museumsbilletter, vegetarisk frokost eller bådleje.

I stedet for traditionel turisme satsede vi på frivilligheds turisme – voluntourism – og sikrede, at både turister og attraktioner fik noget ud af det. Eksempelvis tilbød Statens Museum for Kunst kunne man betale entré med plastikaffald og deltage i en workshop, hvor affaldet blev forvandlet til kunst. Sådan skabte vi win-win-situationer for både byen og dens besøgende – og en løsning, som attraktionerne selv ønskede at dele.

Resultater

København blev kendt for at skabe en positiv relation til turister, hvor de gjorde noget godt for byen og til gengæld fik CopenPay.

CopenPay blev den mest omtalte turismenyhed i højsæsonen globalt – dækket af CNN, Le Figaro, The New York Times, BBC, Der Spiegel, The Guardian, Times of India, China Today og mere end 4.800 artikler. Værdien af den samlede earned media oversteg 111 millioner dollars.

Under pilotprojektet bidrog over 76.000 CopenPay-brugere til en Win-Win-Win-situation:

WIN for miljøet og byen:
- 29 % stigning i brugen af bæredygtig transport
- 1.200 kg affald blev samlet ind
- Tusindvis af timers frivilligt arbejde

WIN for turisterne:
98 % ville højst sandsynligt anbefale det til andre

WIN for attraktionerne:
Alle attraktioner oplevede en stigning i antal besøgende

EU-Kommissionen og flere destinationer har siden ladet sig inspirere af CopenPay – et initiativ med global rækkevidde og fremtidig effekt.

Wonderful Copenhagen

Rikke Holm Petersen

Director of Marketing, Communication & Behaviour

Jonas Løvschall-Wedel

Head of International Communication

Elisabeth Markussen

Senior Project Manager

Anders Helsager Pedersen

Senior Campaign Manager

Giuseppe Liverino

Senior PR & Press Manager

Uffe Hartmann

Head of Corporate Communications

Andreas Madsen

Senior Marketing Manager

Ann-Kristin Foss

Senior Brand Manager

Kasper Syhler

Senior Editorial Manager

Emil Kristensen

Content Marketing Manager

Marie Dyhr

Senior Press Manager

Kristian Willemoes Madsen

Head of Marketing

Janne Aunvig

Head of Content & Brand Activation

Mads Østergaard

PR & Press Manager

Mensch

Rune Hørslev

Partner, Konceptansvarlig

Kristine Rudolf

Senior key account manager

Andrew Smart

Partner

Jakob Graves

Rentegner

Casper Schmidt

Art director

Samarbejdspartnere

Ehrenberg Sørensen
Dansk, tysk og svensk PR
Plotworks
Filmproduktion

Billeder

Watch Video

Oplever du problemer med votering?

Nedenstående kan afhjælpe dine udfordringer.