CamouFlags

Brandhouse/Subsero + Virtue

for

VICE Media

Kategori :

Startdato:

20/11/2022

Slutdato:

18/12/2022

Vinder af Experimental

Kreativitet er som et lys i mørket, og i dag fejrer vi en strålende stjerne, hvis eksperimentelle gnist har oplyst vores verden. Vinderen har vist os, at når fantasi og dygtighed forenes, kan magien ske.

I et år med stor konkurrence i feltet, så må man først og fremmest hylde denne kategori, samt bidragene herunder for at gøre en særlig indsats for at skinne igennem... Og tiden er nu kommet til at give den særlige hyldest til vinderen.

Vinderen af årets Rambuk Experimental pris har imponeret os alle med deres evne til at tænke udenfor boksen, samt har inspireret os alle til at drømme større, udfordre det kendte og tage risici for at opnå dette utrolige resultat.

Deres bidrag har vist, hvordan fantasi kan blive til virkelighed, samt understøtte menneskets rettigheder mod at vores identitet kan blive komprimeret... Lad os hylde og anerkende de enestående skabere, som har gjort verden til et bedre sted.

Jeg vil dog også lige nævne, at årets runner up var VisitDenmark med deres super fede kampagne skabt med AI... Og at der var kamp til stregen og diskussionerne i juryen gik højt!

Tillykke til vinderen af Årets Rambuk Experimental pris! Nemlig Camouflags"

Hvorfor er denne kampagne en vinder

Camouflags — Anti-overvågningsmønstre udformet som fodboldsfans’ ansigtsmaling.
Design-serien er baseret på de deltagende landes flag, men udviklet ud fra og testet op mod ansigtsgenkendelses-teknologiens blind spots.

Kampagnens formål

Qatar har bestilt 15.000 nye overvågningskameraer til verdensmesterskabet, og har nu i alt 250.000 kameraer med indbygget ansigtsgenkendelse der overvåger besøgende dag og nat. Ikke nok med at Qatars retssikkerhed er ekstremt begrænset og landet har et problematisk forhold til menneskerettigheder — de har ingen transparens omkring, hvilke data der bliver indsamlet, hvad de bliver brugt til og hvem der efterfølgende får adgang.

Man kan godt forhindre ansigtsgenkendelse med udklædning og makeup. Problemet er bare, at ting der kan snyde algoritmen er så tilpas påfaldende, at de tiltrækker opmærksomhed fra menneskelige tilskuere.
Med mindre, selvfølgelig, at man kan få selve forklædningen til at glide i et med sine omgivelser.

Målgruppe og målgruppeindsigt

Målgruppen var alle deltagere og seere til VM i Qatar. Så målgruppen var ikke kun folk, der reelt kunne male sig i ansigtet i Qatar, men folk der kunne og ville blande sig i diskussionen om overvågningen under VM.

Timing og Dosering

Kampagnen kørte samtidig med VM i Qatar i 2022.

Strategi

Vi udviklede mønstrene ved at vende kunstig intelligens mod sig selv.
Vi fodrede midjourney algoritmen med billeder af verificerede anti-overvågningsmønstre, og bad den om at forestille sig dem som forskellige landes flag.
Vi testede output op mod forskellige open-source maskinlærings-modeller (fx Google’s FaceNet og DeepFace), udvalgte de bedste og fodrede dem tilbage igen i et iterativt forløb indtil de brød algoritmen.
Resultat blev lanceret som både inspirerende billedserie, gonzo-journalistisk eksperiment og interactive tutorial gennem SparkAR filtre i Instagram — og sparkede til en global samtale om datasikkerhed, overvågning og ansigtsgenkendelse.

Resultater

Med over 1 million views på reddit, 1.500.000 afspilninger på TikTok og opfølgende artikler i flere internationale medier, introducerede Camouflags en ny vinkel — og et nyt håb — i diskussionen om staters omfattende brug af overvågningsteknologi.

VICE Media

John Montoya

Senior Director of Audience Strategy

Brandhouse/Subsero + Virtue

Jeppe Ritz

Creative Director

Louis Pilmark

Creative Director

William Ditlev Barfoed

Art director

Fredrik Flygel

Designer

Morten Grubak

Executive Creative Director

Tao Thomsen

Creative Director

Christine Marie Smith

Art Director

Mathis Eskjær

Video Producer

Robin Hvilsom

Extra credit

Gustav Rørbech

Extra credit

Samarbejdspartnere


Billeder

Watch Video

Oplever du problemer med votering?

Nedenstående kan afhjælpe dine udfordringer.