I Januar 2024 var NESCAFÉ i Honduras, for at se nærmere på projekter, som er med til at gøre en positiv forskel i kaffeverdenen. På denne rejse blev skuespiller Brian Lykke inviteret med for at vise ham ikke kun kaffens rejse fra bønne til kop, men også NESCAFÉs dybe engagement i bæredygtighed og lokal udvikling.
Vi valgte at tage Brian Lykke med som en troværdig samtalepartner, som samtidig kunne hjælpe os med at sikre at et stort emne, som bæredygtighed kom i øjenhøjde for danskerne. Vi benyttede os af lokale assets, som fungerede som teasere for kampagnen. Disse teasere resulterede i >54.000 clicks fra sociale medier ind til en 9 minutters film på NESCAFÉs hjemmeside, som fortalte mere i dybden om den rejse, som Brian Lykke var med på, og nogle af de projekter, som NESCAFÉ helt konkret arbejder med.
Denne case er en vinder fordi det er svært at kommunikere bæredygtighed i en verden, hvor netop dette svære emne bliver over- og under kommunikeret. Kommunikationen blev her løst på en autentisk, troværdig og anderledes sjov måde = ægte og rå. Det RÅ var vigtigt at få til at skinne igennem i hele kampagnens udvikling.
Inden kampagnen startede, var der defineret en række KPI´er, som var vigtige for kampagnens succes:
• Drive Trafik til NESCAFÉs hjemmeside, så vi kunne få vist kampagnefilmen til rigtig mange danskere – der blev udviklet en specifik kampagnesite, link er nedenfor
• Øge engagementet for vores META kampagne
• Give forbrugerne en fortælling, som bragte bæredygtighed i øjenhøjde med vores forbrugere
Målgruppen:
Kaffedrikkende danskere over 40 år.
Målgruppeindsigt:
Ca. 50% af danskere er enige i at virksomheder/brands skal tage føringen ift. at beskytte miljøet viser en nyere undersøgelse fra Mintel.
I EssenceMediacoms Trendrapport 2024 fremhæves det ligeledes, at der er et behov fra forbrugerne om ærlighed, synlighed og simpel kommunikation vedrørende klima- og bæredygtighedstiltag. Dertil mener 58% af danskerne, at det er vigtigt, at private virksomheder og brands kommunikerer deres holdning til klimaforandringer (Kantar Media for EssenceMediacom). 69% af danskerne vil ligeledes gøre mere for klimaet (Kantar Media for EssenceMediacom). 64% af danskerne mener, at det er vigtigt, at private virksomheder og brands kommunikerer hvad de aktivt gør for klimaet (Kantar Media for EssenceMediacom).
Derfor ønskede vi at udvikle kommunikation, som satte fokus på lige netop det.
De digitale medier var ekstremt vigtige for denne kampagne, da NESCAFÉ ville sikre sig, at målgruppen kunne interagere med kampagnen og vise engagement. Via Facebook og Instagram kunne målgruppen klikke ind på NESCAFÉs hjemmeside for at læse mere om bæredygtighedstiltagene og se den nye kampagnefilm fra Honduras på en specifik kampagneside med mere uddybende beskrivelser af de projekter, som er med i filmen.
Honduras kampagnen var en del af en større kampagne, ’Make Your World’, som kørte i uge 6-15 med globale assets med fokus på NESCAFÉs bæredygtighedstiltag med pay off´et: ’Lad hver kop gøre en forskel’.
Det var i forbindelse med denne overordnede kampagne, at Honduras kampagnen, med sine lokalt producerede assets med Brian Lykke, blev koblet på i halen.
Honduras kampagnen kørte fra uge 11-15 2024 på tværs af både paid, owned og earned kanaler:
• Facebook og Instagram
• NESCAFÉs hjemmeside
• PR hvor bl.a. Politiken og Børsen bragte artikler om de projekter i Honduras, som er med til at sikre mere bæredygtig kaffedyrkning nu og i fremtiden
Brian Lykke blev valgt som samtalepartner til denne rejse og var i filmen sammen med Nestlés kommunikationschef Anna Rise for at sikre en god dialog.
Med hjælp af Brian Lykkes naturligt humoristiske vinkel, lykkedes det os at skabe opmærksomhed på et budskab, der ellers ville være vanskeligt for de fleste lige at forstå (som f.eks regenerativ kaffedyrkning). Vi fokuserede på samtale i øjenhøjde og med tydelige konkrete eksempler på regenerativ kaffedyrkning. I dialogen med Brian, kunne han stille spørgsmål, som gjorde emnet meget lettere at forstå for den danske forbruger.
Den digitale eksekvering for Honduras kampagnen centrede sig omkring 3 teaser videoer på 10 sek og 3 stillbilleder, som vakte nysgerrighed blandt forbrugerne. Da videoerne udkom på digitale medier, var det vigtigt at finde et format som spillede på platformenes vilkår (korte film på max 15 sekunder), men som stadig kunne fungere som teasere, der ville få forbrugerne ind at se den 9 minutters video, der udfoldede fortællingen og tog forbrugerne med på rejsen til Honduras. Derfor blev de korte videoer brugt til at ramme mange brugere med et kort og præcist teaser budskab, hvorimod den lange video på hjemmesiden skulle opbygge kendskab og troværdighed gennem samtale omkring bæredygtighedsprojekterne.
NESCAFÉ har som brand i mange år kørt store mere corporate kampagner, som er mere polerede i deres produktion. Til denne kampagne havde vi brug for at gøre noget andet. Film og billeder som var lokalt produceret af vores eget interne team (ikke et bureau). Opgaven for dette team var at lave content, som skulle være meget mere råt og autentisk, og med fokus på Brian Lykke, dansk humor og de tropiske omgivelser han var i på denne rejse.
Brians facon var med til at skabe lige præcis den pingpong, som vi havde håbet på. Denne pingpong "udnyttede" vi både da vi filmede og klippede filmen for at få både Anna og Brian til at slappe af, men det var også vigtigt, at de begge går meget direkte til hinanden. Det var det, som vi mente skulle til for at sikre, at de mere kradse spørgsmål kom frem. Det er lige præcis her det bliver interessant, og det er her nerven i filmene opstod.
På tværs af NESCAFÉs sociale medier (Facebook/Instagram) nåede kampagnen ud til flere end 700.000 brugere, med 3.5 millioner impressions. >54.000 klikkede sig videre ind på NESCAFÉs danske hjemmeside.
Kampagnen var en succes på alle definerede KPI´er:
• Trafikken til hjemmesiden steg med 74% i kampagne-perioden
• Øget NESCAFÉ engagement: 185 kommentarer og 2.283 reaktioner. Udvalgte kommentarer påpegede lige præcis, det som vi havde ønsket at opnå: at levere budskaber i øjenhøjde med de danske forbrugere.
• NESCAFÉ solgte for 8M kroner mere i kampagneperioden sammenlignet med samme periode året før.